Trafikinformation: Ändrad tågtrafik på grund av arbete på Göteborg central

Pressmeddelande   •   Jul 16, 2013 09:29 CEST

Nu inleder Trafikverket nästa etapp i projektet att genomföra ett ställverksbyte på Göteborgs centralstation. Det är ett omfattande arbete och pågår från och med lördagen den 20 juli till lördagen den 27 juli, vilket kommer att påverka tågtrafiken.

Under den kommande veckan i olika perioder kommer delar av tågtrafiken till Göteborgs central att påverkas av arbetet. Detta gäller framförallt tåg mot Kungsbacka, Borås samt Öresundstågen.

Tåg mot Stenungsund/Uddevalla, Skövde/Stockholm/Alingsås och Älvängen, Vänersborg/Karlstad berörs däremot inte.

Berörd tågtrafik
Kungsbackapendeln vänder i Mölndal. Ersättningsbussar kommer att gå mellan Göteborg central, Liseberg och Mölndal. Öresundståget kommer att vända i Mölndal och ersättningsbussar kommer att gå mellan Mölndal och Göteborg central. Boråstågen (Västtågen, SJ) vänder i Mölnlycke, där ersättningsbussar kommer att gå mellan Mölnlycke och Göteborg central.

Andra underhållsarbeten:

Aspen station dras in

På grund av arbete med att förlänga plattformen vid Aspen station så kommer Aspen att stängas under perioden 29 juli till 8 december. Buss kommer att ersätta på sträckan Aspen- Aspedalen.

För detaljer hänvisar vi till Västtrafiks hemsida under Trafikstörning samt reseplaneraren.

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.