Trafikinformation: Banarbeten i Göteborg

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2014 16:11 CEST

Mellan den 2 och 8 oktober genomförs flera banarbeten i Göteborg som påverkar tågtrafiken. Under perioden blir det bussersättning på vissa sträckor och förseningar kan förekomma.

Först ut är arbetet med den nya Marieholmsbron. Det påbörjas natten till torsdagen den 2 oktober och pågår fram till den 8 oktober. Detta påverkar Västtågen som går mellan Göteborg och Uddevalla/Strömstad, som kommer att ersättas med buss på sträckan Göteborg–Ytterby i båda riktningarna.

Göteborg–Karlstad/Oslo
Under perioden 4–5 oktober genomförs ett arbete vid Olskroken som påverkar NSB:s tåg mellan Göteborg och Oslo, samt vissa av Vänertågen mellan Göteborg och Karlstad, med förseningar som följd. På sträckan Göteborg–Trollhättan ersätts vissa turer med buss i båda riktningar.

Göteborg–Vänersborg
Under perioden 4–5 oktober kommer Alependeln och Västtågen mellan Göteborg och Vänersborg ersättas med buss på sträckan Göteborg–Gamlestaden i båda riktningar.

Mer information om trafikomläggningarna finns på Västtrafiks webbplats. Under arbetsperioden kommer det att finnas informatörer vid Göteborgs centralstation, Ytterby och Gamlestaden för att hjälpa resenärerna.

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.