Trafikinformation: Flera underhållsarbeten i tågtrafiken

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2016 15:36 CET

Just nu genomför Trafikverket flera underhållsarbeten för att rusta de västsvenska tågbanorna för framtiden.

Trafikverket byter bland annat spår mellan Göteborg och Alingsås under oktober–december. Arbetet påverkar tågens tidtabell under veckorna 39–50, företrädesvis på helgerna. Ersättningstrafik med buss kommer att köras under perioden.

Arbete vid Marieholmsbron
Den 19 november genomför Trafikverket arbeten på Marieholmsbron, vilket påverkar tågtrafiken på sträckan Göteborg – Uddevalla/Strömstad. Samtliga Västtåg ställs då in mellan Göteborg och Ytterby och omvänt, och ersätts med buss. Arbetet pågår till och med 20 november.

Underhållsarbete Olskroken
Ett banarbete vid Olskroken innebär att tågtrafiken tillfälligt måste glesas ut. På sträckan Älvängen – Göteborg och omvänt kommer vissa turer inte kunna köras. Under arbetet, som pågår 19 och 20 november, hänvisas resenärerna till nästa avgång.

Plattformsförlängning Öxnered
Under november och december pågår arbetet med att förlänga tågplattformarna i Öxnered. Mellan den 14–19 november kommer vissa avgångar på sträckan Uddevalla – Borås samt Göteborg – Vänersborg att ersättas med buss.

Från 20 november till och med 1 december är tågtrafiken helt avstängd mellan Öxnered och Vänersborg dygnet runt. All tågtrafik ersätts då med buss. Under perioden 2–16 december kommer återigen vissa avgångar på sträckan Uddevalla – Borås samt Göteborg – Vänersborg ersättas med buss. Från 17 december planeras tågtrafiken gå som vanligt ingen.

För detaljerad information om trafiken, se vasttrafik.se

Reseplaneraren kommer att vara uppdaterad med dagsaktuell information. Det är viktigt att tänka på att avgångstiden för ersättningsbussen ibland är en annan än tågets ordinarie avgångstid och att det inte finns möjlighet att medföra cyklar på ersättningsbussarna.

press@vasttrafik.se

Frågor om Trafikverkets underhållsarbeten:
Trafikverkets pressjour 0771-31 15 00

Varje dag reser 395 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.