Trafikinformation: Förändringar på grund av sänkta hastigheter i tågtrafiken

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2013 18:49 CET

Trafikverket har fattat beslut om att tidigarelägga åtgärder på ett antal Västsvenska banor. För att möjliggöra trafik tills åtgärderna sätts in sänks hastigheten på Kinnekullebanan, Älvsborgsbanan och norra Bohusbanan.

Beslutet får tills vidare följande konsekvenser:

Kinnekullebanan

Tåg ersätts med buss på hela sträckan Örebro-Gårdsjö-Lidköping och omvänt.

På sträckan Lidköping-Herrljunga kommer tågtrafiken gå med beräknade förseningar på 5-10 min.

Direkttågen som normalt trafikerar sträckan Mariestad-Göteborg-Mariestad, kommer istället att gå Lidköping-Göteborg-Lidköping.

Buss ersätter direkttåget för kunder som skulle åkt från Mariestad, Hällekis och Källby hela sträckan till Göteborg.

I andra riktningen går direkttåget Göteborg-Lidköping och ersätts med buss på sträckan Lidköping-Källby-Hällekis-Mariestad.

Älvsborgsbanan

På sträckan Uddevalla-Herrljunga och Borås-Herrljunga kommer tågtrafiken gå med beräknade förseningar på cirka 5 min. Därmed finns en viss risk för brutna anslutningar till tågen på Västra stambanan. Västtrafik kommer tillsammans med SJ göra allt vi kan för att annonserade anslutningar ska upprätthållas så långt det är möjligt och med hänsyn till övrig tågtrafik.

Vi bevakar utvecklingen och vidtar ytterligare åtgärder om det behövs.

Norra Bohusbanan

På sträckan Uddevalla-Strömstad kommer tågtrafiken gå med beräknade förseningar på cirka 2-3 min.

Västtrafik uppmanar resenärer att besöka Västrafiks webbplats för den senaste informationen.

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.