Trafikinformation: Inställda tåg 1-3 maj

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2015 14:48 CEST

I helgen fortsätter Trafikverkets ställverksarbete vid Göteborg C. Arbetet pågår från kl. 00.00 natten till fredag till och med kl. 00.00 natten till måndag. Ett antal tågsträckor ersätts med buss.

Göteborg C – Alingsås (Alingsåspendeln)
Tågen på Alingsåspendeln kör mellan Alingsås och Partille. Ersättningsbussar kör mellan Lerum och Göteborg. Resande mellan Partille och Göteborg hänvisas till den ordinarie kollektivtrafiken.

Göteborg C – Skövde Resecentrum/Nässjö (Västtåg)
Tågtrafiken är inställd mellan Göteborg C och Lerum station, där bussar ersätter.

Göteborg C – Uddevalla/Strömstad (Västtåg)
Tågtrafiken är inställd på sträckan Göteborg C – Ytterby station, där bussar ersätter.
Tåg som kör hela sträckan mellan Göteborg C och Strömstad påverkas inte utan går som vanligt.

Göteborg C – Älvängen station (Alependeln)
Kl. 07.20-22.20 på både fredag, lördag och söndag är tågtrafiken inställd på sträckan Göteborg C – Gamlestaden station, där bussar ersätter. Kl. 22.20-07.20  natten mot fredag, lördag och söndag går tågen som vanligt.

Göteborg C – Töreboda resecentrum
SJ AB ställer in vissa avgångar mellan Göteborg och Töreboda (där Västtrafiks färdbevis gäller) och väljer att inte ersätta med buss. Se mer information om vilka tåg som går på SJ:s hemsida eller i Reseplaneraren.

Informatörer på plats och uppdaterad reseplanerare
Västtrafiks reseplanerare är uppdaterad med alla nya tider och avgångar. Vi ber dock våra resenärer vara observanta på att vissa bussar avgår tidigare än tågets ordinarie avgångstid.

Alla detaljer om tåg- och ersättningstrafiken finns under Trafikläge på Västtrafiks hemsida. Det kommer även att finnas informatörer på Göteborg C, Nils Ericson Terminalen, Gamlestaden station, Lerum station och Ytterby station.

Tåg som inte påverkas
Tågen till och från Kungsbacka (Kungsbackapendeln), Borås, Trollhättan/Vänersborg, Karlstad/Oslo samt Öresundståg påverkas inte av ställverksarbetet 1-3 maj.

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.