​Trafikinformation: Inställda tågavgångar 17-19 april

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2015 15:29 CEST

Natten till fredag den 17 april kl. 00.00 fram till och med söndag den 19 april kl. 11.00 gör ett ställverksarbete på Göteborgs Central att ett antal tågsträckor måste ersättas med buss. Under fredagen får dessutom flera busslinjer annorlunda körväg och kör inte till/från Nils Ericson Terminalen.

Göteborg C – Alingsås (Alingsåspendeln)
Tågtrafiken är inställd mellan Göteborg C och Lerum station. Två olika busslinjer ersätter. En buss kör mellan Göteborg C och Lerum station utan att stanna i Partille. Den andra kör mellan Partille station och Lerum station. Mellan Göteborg och Partille hänvisar vi till ordinarie busslinjer.

Göteborg C – Skövde Resecentrum/Nässjö (Västtåg)
Tågtrafiken är inställd på sträckan Göteborg C – Lerum station, där bussar ersätter.

Göteborg C – Uddevalla/Strömstad (Västtågen)
Fredag: Tågtrafiken inställd på sträckan Göteborg C - Ytterby station, där bussar ersätter. På morgonen ersätts vissa avgångar med buss från Stenungsund och Stora Höga till Göteborg. På eftermiddagen ersätts vissa tåg med buss från Göteborg till Stenungsund via Stora Höga. För bussarnas tider, se Reseplaneraren eller vasttrafik.se.

Lördag: Alla avgångar mellan Göteborg C och Uddevalla ersätts med buss mellan Göteborg och Ytterby. Tåg som kör hela sträckan mellan Göteborg C och Strömstad station påverkas inte av arbetet utan går som vanligt.

Söndag: Alla tåg på sträckan går som vanligt.

Göteborg C - Älvängen station (Alependeln)
Kl. 07.20-22.20 är tågtrafiken inställd på sträckan Göteborg C - Gamlestaden station, där bussar ersätter. Under natten mot lördagen och natten mot söndagen kl. 22.20-07.20 går tågen hela sträckan Göteborg C - Älvängen station.

Bussar som kör annorlunda
För att få plats med alla ersättningsbussar på Nils Ericson Terminalen kommer busslinjerna 24, 58, 114, 173, 311, 519 samt Lerumsnabben att ha något annorlunda körvägar från fredag kl. 04:00 till och med lördag kl. 03:59. Under den tiden kör de alltså inte till/från Nils Ericson Terminalen.

Mer information om bussarnas körvägar finns under Trafikläge på Västtrafiks hemsida.

Informatörer på plats och uppdaterad reseplanerare
Västtrafiks reseplanerare är uppdaterad med alla nya tider och avgångar. Vi ber dock våra resenärer vara observanta på att vissa bussar avgår tidigare än tågets ordinarie avgångstid.

Alla detaljer om tåg- och ersättningstrafiken finns under Trafikläge på Västtrafiks hemsida. Det kommer även att finnas informatörer på Göteborg Central, Gamlestaden station, Stenungsund station, Stora Höga station och Ytterby station.

Tåg som inte påverkas
Tågen till och från Kungsbacka (Kungsbackapendeln), Borås, Trollhättan/Vänersborg, Karlstad/Oslo samt Öresundståg påverkas inte av ställverksarbetet 17-19 april.

För mer info:

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.