Trafikinformation: Tidtabellsskifte söndag 16 juni

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2013 14:34 CEST

På söndag den 16 juni är det tidtabellsskifte i kollektivtrafiken. Det innebär att flera linjer får nya tidtabeller, att körvägar justeras, och att några linjer dras in. Förändringarna berör främst Göteborgsregionen men även i Fyrbodal blir det vissa ändringar i trafiken.

För Västtrafiks resenärer på Hisingen i Göteborg kommer tidtabellsskiftet innebära att man får åka med helt nya fordon när Keolis tar över trafiken. Keolis har investerat i 142 miljövänliga bussar som sätts i trafik på söndag. Även i Stenungsund blir det förbättringar när Ellös buss börjar köra både stadsbussar och landsortstrafik med 34 nyinköpta bussar.

En nyhet för denna sommar är att Västtrafik inte trycker några tidtabeller för spårvagnarna i Göteborg. Detta beror på att många spårarbeten kommer att påverka både tider och körvägar i olika omgångar. Vi hänvisar i stället till Reseplaneraren som är uppdaterad med den senaste informationen. Aktuella tidtabeller finns också på hållplatserna.

En lista över förändringarna den 16 juni finns på Västtrafiks hemsida.

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.