​Trafikinformation: Underhållsarbeten påverkar Västtågen

Pressmeddelande   •   Maj 03, 2016 10:15 CEST

Den närmaste tiden påbörjar Trafikverket flera underhållsarbeten i Västsverige. Arbetet med att rusta upp och underhålla banorna kommer att påverka Västtrafiks tågtrafik. Bussar ersätter tågen på vissa sträckor.

Västtågen Göteborg - Alingsås/Nässjö/Töreboda från 4 maj

Ett banarbete påverkar tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås/Nässjö/Töreboda, det beräknas pågå från 4 maj klockan 22.00 till 8 maj klockan 16.00. Buss ersätter på de sträckor där tågen är inställda. Tänk på att ersättningsbussarna kan avgå tidigare än tågets ordinarie avgångstid och att din restid förlängs vid byte mellan tåg och ersättningsbuss.

Västtågen Göteborg - Ytterby 7-8 maj

Tågtrafiken ställs in på sträckan Göteborg C - Ytterby station och omvänt på grund av ett banarbete. Detta beräknas pågå från 7 maj klockan 21:20 till 8 maj klockan 05:00. Banarbetet påverkar Västtågen mellan Göteborg C och Uddevalla C.

Kinnekulletågen 25 april-8 maj

Tågtrafiken ställs in på sträckan Mariestad - Lidköping i båda riktningar på grund av ett banarbete. Buss och taxi ersätter. Detta beräknas pågå från 25 april klockan 00:00 till 8 maj klockan 24:00.

Från 5 maj till 8 maj påverkas tågtrafiken av ytterligare ett banarbete och ställs även in på sträckan Herrljunga - Göteborg och omvänt. Buss ersätter från Göteborg via Lidköping direkt till Mariestad samt från Göteborg via mellanliggande stationer till Herrljunga och därefter för avstigande mot Mariestad. Från Herrljunga ersätter buss via Alingsås (endast för avstigande) till Göteborg.

Länk till detaljerad information.

Västtrafik presstjänst 0771-41 43 99 (frågor om trafiken)
Trafikverkets pressjour 0771-31 15 00 (frågor om underhållsarbeten)
press@vasttrafik.se

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.