Turerna byter plats på linje 6 mot St Sigfrids och Regementet den 15 september

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2008 09:18 CEST

Från och med måndag byter turerna med linje 6 mot St Sigfrids griftegård och Regementet plats med varandra. Anledningen är att de nya turerna ska passa bättre med tiderna på den nystartade Kunskapsskolan på regementsområdet i Borås. Kunskapsskolan är en ny skola lokaliserad till regementsområdet i Borås. Många skolelever har efter höstterminsstarten haft svårt att komma i tid till skolan som startar klockan 08.30 varje morgon. För att råda bot på detta kommer Västtrafik att byta plats på turerna som går mot St Sigfrids griftegård och den nystartade turen mot regementet. Ändringen sker den 15 september och gäller måndag till fredag mellan klockan 06.30 och 18.00.

Påverkar alla resenärer

Denna ändring av turerna påverkar inte bara skoleleverna utan även alla resenärer som brukar resa mot St Sigfrids på vardagarna. Det går två bussar i timman på linje 6. Från och med den 15 september går bussen från Södra torget mot Regementet kvart över varje timma och från Södra torget mot St Sigfrids griftegård kvart i varje timma. Motsvarande går bussen varje halv timma från Regementet och varje hel timma från St Sigfrids griftegård. På lördag-söndag går alla turer på linje 6 mot St Sigfrids Griftegård.

Finns fler alternativ
För att möta resandebehovet förstärks turen med en extrabuss klockan 08.15 från Södra Torget mot Regementet och även turen klockan 14.30 från Regementet. Men detfinns andra resealternativ för den som reser mot Regementsområdet och Götaområdet. Linje 154 från Södra torget mot Kinnarumma klockan 08.10 stannar vid hållplats Göta och linje 404 från Södra torget mot Bollebygd klockan 08.10 stannar vid hållplats Hållingsgatan.

Andreas Almquist, affärsområdeschef Västtrafik Sjuhärad, 0705-62 92 11
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
Västtrafik finns till för alla som reser kollektivt i Västra Götaland. All trafik upphandlas i konkurrens och körs på entreprenad. Vi ägs av kommunerna i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen. Huvudkontoret finns i Skövde och lokalkontor finns i Borås, Göteborg, Skövde och Vänersborg. Västtrafik har cirka 200 anställda och 6 500 förare kör för företaget. Varje dag görs en halv miljon resor med våra 2 300 fordon, vilket motsvarar 24 000 mil. VÄSTTRAFIK AB, Box 123, 541 23 Skövde. Besöksadress: Stationsgatan, Resecentrum. Tel: 0500-46 44 00 Fax: 0500-48 91 48. Styrelsens säte: Skövde, org.nr. 556558-5873, www.vasttrafik.se