Tusen anledningar till att bilister inte åker kollektivt

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2015 09:25 CEST

Det finns många anledningar till att inte åka kollektivt. Det menar åtminstone bilisterna själva. I en undersökning som Västtrafik gjort bland västsvenskarna är det 92 procent som gillar kollektivtrafik – men bara 27 procent som åker kollektivt regelbundet. Nu tar Västtrafik hjälp av inbitna bilister för att locka nya kunder.

Under oktober får 200 000 utvalda bilister i hela Västtrafiks område chansen att ansöka om gratis provåkning med Västtrafik. Syftet är att få fler att upptäcka fördelarna med att åka kollektivt.

Inför kampanjen har Västtrafik frågat västsvenskarna om deras tankar och attityder kring att åka kollektivt. Resultatet visar att hela 92 procent gillar kollektivtrafiken – men bara 27 procent åker kollektivt regelbundet.

– Vi vet att det finns många som vill resa mer kollektivt för att slippa saker som bilköer, trängselskatt och parkeringsavgifter. Genom att erbjuda två veckors resor vill vi göra det lättare att prova, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.

Den här gången tar Västtrafik hjälp av bilisterna själva. Till grund för kampanjen ligger ett hundratal intervjuer med mer eller mindre inbitna bilister, som ger sina egna förklaringar till varför de inte reser kollektivt. Några av deras förklaringar skildras i filmklipp som nu släpps i digitala och sociala medier.

– Intervjuerna med bilister visar att det finns tusen anledningar att inte åka kollektivt, men att en del av dem inte är helt rationella. Vi tror att många kommer känna igen sig i filmerna och vill ge dem en god anledning att våga prova, säger Maria Björner Brauer.

Provåkningskampanjer är ett av Västtrafiks verktyg i arbetet med att fördubbla antalet resenärer i kollektivtrafiken till år 2025. Den som uppfyller kriterierna får ett gratis Västtrafikkort som gäller i två veckor i hela Västtrafik område.

Erbjudandet delas ut i brevlådan hos 200 000 utvalda bilister med start den 8 oktober.

Länk: Se filmerna med bilister

Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99, press@vasttrafik.se

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.