Tydligare information på färjorna

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2014 10:14 CEST

Från och med måndag 19 maj kommer Västtrafiks färjor över Göta älv få en tydligare profil. Tanken är att det ska underlätta för kunderna att veta på vilken färja som är kostnadsfri och på vilken man ska betala.

Sedan våren 2011 är resorna med Älvsnabbare (linje 286) mellan Rosenlund och Lindholmspiren kostnadsfria. Det är Göteborgs stad som finansierar de fria resorna för att locka fler att resa med kollektivtrafiken och öka cyklandet i staden.

Eftersom Västtrafiks kunder behöver betala för att resa med Älvsnabben (linje 285) har det ibland varit svårt att hålla koll på vad som gäller för betalning ombord på färjorna, eftersom båda går mellan Rosenlund och Lindholmspiren. Därför kommer Västtrafik från och med måndagen den 19 mars ge färjorna en tydligare profil för att undvika missförstånd. Det innebär att den kostnadsfria Älvsnabbare får grön flagg och att Älvsnabben får orange.

– Resorna med färjetrafiken ökar stadigt och många nya kunder har tillkommit sedan fria resor infördes på Älvsnabbare. Med en tydlig flaggning blir det lättare för kunderna att veta vad som gäller, samtidigt som det förenklar arbetet för ombordpersonalen, säger Christer Olsson, ansvarig för Västtrafiks båttrafik.

Förutom annonsering i media kommer det sättas upp nya anslag på hållplatserna och ombord på färjorna för att informera om nyheten. Ombord på Älvsnabbare (linje 286) får biljettmaskinerna gröna huvor med information om vad som gäller.

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.