Unik satsning på elbusslinje i Göteborg

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2013 14:37 CEST

2015 kommer en helt ny elbusslinje startas i Göteborg. Det är målet för samarbetet ElectriCity där Västtrafik deltar tillsammans med bland andra Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad. För Västtrafik innebär satsningen en unik möjlighet att testa och utveckla nya smarta lösningar för kollektivtrafiken tillsammans med resenärerna.

Den nya busslinjen kommer att gå mellan Johanneberg Science Park vid Chalmers och Lindholmen Science Park på Hisingen och köras med helt utsläppsfria elbussar. Eldriften och den tysta gången gör att det går att köra busstrafik i stadsmiljöer där det tidigare inte varit möjligt och även inomhus. På dagens presskonferens skedde avstigning från uppvisningsbussen mitt i lunchrusningen i Nordstan. Västtrafiks vd Lars Backström var en av resenärerna.

– Västtrafik har högt ställda miljömål. År 2025 ska 95 procent av vår trafik utföras med fossilfri energi. Ska vi lyckas nå dit måste vi också vara med och driva utvecklingen framåt och det gör vi med den här satsningen, säger Lars Backström.

Tanken är att elbusslinjen ska fungera som testarena för att hitta nya attraktiva lösningar inom kollektivtrafiken, det gäller bland annat hållplatser, trafikledningssystem och kommunikation. Bakom samarbetet ElectriCity står även Göteborgs energi, Energimyndigheten, Lindholmen Science Park och Johanneberg Science Park. När det gäller detaljer kring trafiken på den nya elbusslinjen pågår fortfarande planeringen.

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.