Upphandling av anropsstyrd trafik i Herrljunga och Vårgårda klar

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2013 13:47 CET

Västtrafiks direktupphandling av färdtjänst och sjukresor i Herrljunga och Vårgårda kommuner är nu klar. Upphandlingen har genomförts sedan Milslukarna AB som haft uppdraget att utföra trafiken begärt att få lämna avtalen efter en varning från Västtrafik.

I Herrljunga är det Taxi Herrljunga och Råda taxi som fått uppgiften att köra färdtjänst och sjukresor för Västtrafik. I Vårgårda har motsvarande avtal tecknats med Hasim Taxi. De nya avtalen gäller från den 1 december 2013 till juni 2014. I Alingsås har situationen lösts genom att Madu taxi kompletterar den kvarvarande aktören Taxi Alingsås.

En direktupphandling får enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) genomföras för att säkra en verksamhet när det inte finns tid för en vanlig upphandling. Direktupphandlingen får dock bara gälla under begränsad tid.

–  Tiden har varit knapp men vi hoppas att det här är en lösning som våra kunder ska känna sig nöjda och trygga med, säger Lars Wollter, chef anropsstyrd trafik Västtrafik.

Västtrafik har startat arbetet med att genomföra en vanlig upphandling som ska skapa långsiktiga och trygga förutsättningar för de kunder som reser med anropsstyrd trafik i berörda kommuner.

Gunilla Wicktor, kund- och informationsansvarig 0708-56 01 66

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.