​Västtrafik accelererar utvecklingen av digitala lösningar

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2016 13:56 CEST

Västtrafik har sedan 2014 på uppdrag av regionfullmäktige i Västra Götaland arbetat med att förenkla sortimentet och göra det lättare att köpa biljett. Fyra av sex delområden är i dagsläget avslutade eller delvis levererade. Nu ändras inriktningen på resterande projekt för att accelerera utvecklingen av Västtrafiks digitala tjänster.

Den förändrade inriktningen innebär att arbetet med att förändra kortläsarna och att ta bort kontoladdningens check-ut avbryts. I stället läggs all kraft på att utveckla nya digitala tjänster.

– Framtidens biljettsystem är digitalt och vi vet att det finns en stor efterfrågan på digitala tjänster bland våra kunder. Genom att accelerera utvecklingen av appen Västtrafik To Go kan vi erbjuda både bättre service och enklare sätt att betala för fler kunder, säger Lars Holmin, styrelseordförande Västtrafik.

Västtrafik To Go har på kort tid blivit en stor framgång. Appen har laddats ner 600 000 gånger och står redan för cirka tio procent av Västtrafiks totala biljettförsäljning. Utvecklingen förväntas fortsätta och inom fem år beräknas cirka 90 procent av kunderna köpa sin biljett digitalt.

– Vi vill fortsätta att utveckla Västtrafik To Go tillsammans med våra kunder. Vi arbetar just nu med att göra fler biljetter tillgängliga i mobilen. På sikt kommer också nya betallösningar och möjligheten att få förseningsersättning direkt i appen att införas, säger Lars Backström, vd Västtrafik.

Vid sidan av utvecklingen av Västtrafik To Go pågår arbetet med att upphandla en tjänst för kombinerad mobilitet. Målet är att erbjuda attraktiva resor från dörr till dörr där kollektivtrafiken kan kompletteras med till exempel hyrbil eller lånecykel.

Västtrafikkortet och kortläsarna ska finnas kvar och man kommer att kunna resa med kontoladdning precis som vanligt. Den som vill slippa checka ut kan göra det med Västtrafik To Go, där en lösning för nuvarande kontoladdningskunder kommer att införas.

press@vasttrafik.se

Varje dag reser 395 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.