Västtrafik arbetar för ett Gränslöst samarbete

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2007 11:23 CEST

Sedan två år tillbaka har Västtrafik och Norska Östfold kollektivtrafikk samarbetat med Gränspendeln som kör mellan Strömstad och Sarpsborg- Halden i Norge. Gränspendeln har öppnat upp möjligheten att pendla mellan Sverige och Norge. Resandeutvecklingen har under denna tid varit positiv och därför fortsätter nu samarbetet.
Positiv resandeutveckling

Gränspendeln vänder sig i första hand till regionala pendlare men fungerar också som en länk för längre resrelationer. Den viktigaste målgruppen är arbetspendlare till handelsområdena i Svinesund/Nordby, där bland annat de utspridda arbetstiderna ställer krav på utformningen av kollektivtrafiken. Därutöver finns också arbets- och skolpendlare mellan Strömstad och Halden/Sarpsborg i Norge.

– Resandeutvecklingen har under de här två åren varit positiv och uppgår till 60 000 resor/år. Att samarbetet förlängs möjliggör för resenärer att fortsätta pendla mellan Sverige och Norge, säger Michael Stjernberg affärsområdeschef på Västtrafik Fyrbodal.

Nytt avtal

Utvecklingsarbetet kommer att fortsätta under en 3 års period från augusti 2007 till augusti 2010. Östfold kollektivtrafikk och Västtrafik har gemensamt ansvar för driftuppföljning, budget, information, marknadsföring och biljettpriser. Utvärdering av trafiken kommer att ske hösten 2009 för att ligga till grund av den framtida fortsättningen.

För mer information om Gränspendeln se www.grensependel.com eller kontakta:

Michael Stjernberg affärsområdeschef Västtrafik Fyrbodal, tfn: 0708-27 38 95

Evelina Schölander informationsansvarig Västtrafik Fyrbodal, tfn: 0705-62 92 23

För förmedling av kontakter är du välkommen att ringa Västtrafiks presstjänst tfn: 0771-41 43 99

VÄSTTRAFIK AB, Box 123, 541 23 Skövde. Besöksadress: Stationsgatan, Resecentrum. Tel: 0500-46 44 00 Fax: 0500-48 91 48. Styrelsens säte: Skövde, org.nr. 556558-5873, www.vasttrafik.seAvsluta prenumerationen