Västtrafik fixar resan till EM

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2006 15:29 CEST

Under tio dagar i augusti kommer Europas bästa friidrottare till Göteborg. Samtidigt pågår EM-festen. Under EM-dagarna beräknas 250 000 människor per dag besöka Göteborg. Nu har Västtrafik beslutat att erbjuda alla dessa ett mycket prisvärt alternativ för resan till och från Göteborg.

Särskilda EM-biljetter kommer att säljas. Med dessa kan man resa från hela Västra Götaland och Kungsbacka till Göteborg under de tio dagar som tävlingarna pågår.

Det blir fyra olika biljetter som gäller för olika långa resor.

EM 2006 Regionen Runt är en biljett som gäller för all Västtrafiks trafik med tåg (ej X2000), bussar, spårvagnar och båtar. Denna biljett kostar 380 kronor och gäller under samtliga tio dagar. Biljetten motsvarar Regionen Runt på 24 timmar som går att köpa året om och som kostar 225 kronor.

- Vi vill underlätta för alla i Västra Götaland att kunna resa till Göteborg under EM och slippa tänka på parkeringsplatser och bilköer, säger Västtrafiks styrelseordförande Leif Blomqvist som nu hoppas att många blir glada och nappar på de förmånliga biljetterna.

De tre övriga EM-biljetterna gäller i Göteborgsområdet med omnejd. EM 2006 Göteborg för 165 kronor gäller i Göteborgs kommun. EM 2006 Göteborg + för 230 kronor gäller i Göteborg, Partille, Ale södra, Öckerö, Mölndal, Härryda väst och mitt. EM 2006 Göteborg ++ för 310 kronor gäller som EM 2006 Göteborg + och dessutom i hela Ale, hela Härryda, Lerum, Kungsbacka och Kungälv.

Den som reser med någon av biljetterna kan dessutom ta med sig två barn under 16 år utan extra kostnad.

För mer information kontakta:
Västtrafiks styrelseordförande Leif Blomqvist, tel 0707-31 84 50 eller koncerninformatör Gunilla Wicktor, koncerninformatör, 0708-56 01 66.

Västtrafik ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland. Verksamheten omfattar buss- och tågtrafik, spårvagns- och skärgårdstrafik och drivs i fyra dotterbolag som i huvudsak ansvarar för kollektivtrafiken i respektive område. Verksamheten omfattar även anropsstyrd trafik som t.ex. sjukresor, färdtjänstresor, skolskjuts m m. All trafik upphandlas i konkurrens och körs på entreprenad. Västtrafik ägs av kommunerna i Västra Götaland och Regionen. Moderbolaget finns i Skövde och dotterföretagen finns i Göteborg, Borås, Vänersborg och Skövde. Företaget har 180 anställda.