Västtrafik laddar för Way Out West

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2012 08:51 CEST

Helgen 9-11 augusti intar tusentals människor Slottsskogen i Göteborg när sommarens stora musikfestival Way Out West äger rum. För att göra resan till och från festivalen enkel för besökarna kommer Västtrafik att ha trafikinformatörer på plats och extra spårvagnar och bussar i beredskap i anslutning till festivalområdet.

Västtrafiks planering bygger på erfarenheter från tidigare festivaler men det är svårt att exakt förutse var behovet av mer trafik kan uppstå. För att snabbt kunna göra bedömningar av läget och sätta in extra fordon där det behövs kommer Västtrafik ha trafikledare på plats vid Linnéplatsen. Till sitt förfogande har de bland annat tre extra spårvagnar och fyra bussar som kan sättas in för att förstärka ordinarie trafik.

- Evenemang av den här storleken är alltid en utmaning för kollektivtrafiken men vi ska göra allt vi kan för att bidra till att Way Out West blir en bra upplevelse för besökarna, säger Västtrafiks trafikchef Mikael Olsson.

Stor vikt läggs också på att hjälpa festivalpubliken med information om kollektivtrafiken. Varje dag mellan kl 21.00 och 02.00 kommer 12 trafikinformatörer finnas vid Slottsskogen för att hjälpa besökarna med information om bland annat resvägar, biljetter och priser.

Mikael Olsson, trafikchef 0722-40 58 94

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.