Västtrafik ställer in nattrafiken efter stök och fylleri

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2007 10:39 CET

Stöket på nattbussarna på linje 400 mellan Skövde och Karlsborg har nu nått en gräns där Västtrafik tillsammans med Swebus beslutat att ställa in all nattrafik på linjen tills vidare.

- Förarna mår dåligt eftersom de aldrig vet vilka situationer de kan hamna i när alkoholpåverkade resenärer finns med på bussarna. De känner sig otrygga på sin arbetsplats, säger Christina Bryvik, driftplanerare på Västtrafik Skaraborg.

Att handskas med alkoholpåverkade resenärer som ställer till bråk, smutsar ner och ibland till och med använder bussen som toalett tillhör numera vanligheterna för de förare som kör nattrafik i Skaraborg.
- Får vi inte till en lösning snart så kommer det bli svårt att få förare som överhuvudtaget vill köra nattrafik. I dagsläget vet inte föraren om turen kommer att sluta i kaos förrän efter att turen körts. Den oron kan vi inte acceptera i förarnas arbetsmiljö, säger Christina Bryvik.

- Vi har även fått indikationer på att resenärer som inte är delaktiga i stöket känner obehag när de reser med nattrafiken. Att resa med Västtrafik ska kännas tryggt och säkert och när resenärer väljer att ta bilen istället för bussen på grund av obehag, då har det gått för långt, säger Christina Bryvik.

Fler linjer drabbade – hjälp av vakter endast en tillfällig lösning Problemet med stökiga nattbussar i Skaraborg är inget nytt för Västtrafik. Det har tidigare gjorts insatser för att stötta förarna genom att vakter funnits med vid av- och påstigning på stökiga turer. Senast i december förra året sattes vakter in på linje 400 och 500 för att hindra alltför onyktra personer att åka med bussen. Vakterna såg även till att inga öppnade flaskor togs ombord på bussen och att inget alkoholdrickande förekom ombord.
- Sådana insatser lugnar ner turerna för stunden men effekten blir inte långvarig. Så fort vakterna tas bort så kommer stöket tillbaka. Att alltid ha vakter med ombord på nattbussarna är i nuläget inte ekonomiskt möjligt, säger Christina Bryvik.

Behovet att komma till rätta med situationen på nattbussarna gäller inte bara linje 400. Linje 200 mellan Lidköping och Skövde (via Skara) och linje 500 mellan Mariestad och Skövde är exempel på andra linjer där problemen finns.
- Något behöver göras snarast och vi ser helt enkelt ingen annan lösning på kort sikt än att ställa in nattrafiken tills vidare. Vi börjar med linje 400 och sedan får vi diskutera hur vi kan gå vidare, säger Christina Bryvik.

Gemensam diskussion ska ge långsiktig lösning
I förra veckan träffade Västtrafik och Swebus polis, vaktbolag och representanter från Skövde samt Tibro och Karlsborgs kommuner för att diskutera framtiden för nattrafiken.
- Det behövs en långsiktig lösning på problemet och det är det vi diskuterat på mötet. Vad det resulterar i vet vi inte i dagsläget men risken finns att nattrafiken kan komma att tas bort helt om de stökiga resenärerna inte skärper sig, säger Christina Bryvik.

För mer information kontakta:
Christina Bryvik, driftplanerare Västtrafik Skaraborg tel 0500-49 35 47 Anna-Karin Jonsson, informationsansvarig Västtrafik Skaraborg, tel 0500-46 44 24, 0702-61 76 78

Västtrafik erbjuder resor med buss, tåg, spårvagn, bil och båt i Västra Götaland. All trafik upphandlas i konkurrens och körs på entreprenad. Vi ägs av kommunerna i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen. Huvudkontoret finns i Skövde och vi har lokalkontor i Borås, Göteborg, Skövde och Vänersborg. Västtrafik har cirka 200 anställda och 6 500 förare kör för företaget. Varje dag görs en halv miljon resor med 2 300 fordon som kör 24 000 mil. Vi förbättrar miljön genom att varje år minska förbrukningen av fossila bränslen med 110 miljoner liter. Att resa med Västtrafik är nio gånger säkrare än att resa med bil.

Hej då tycker jag att man får ha en ordningsvakt på dessa bussar eller att det står en vid bussarna som har koll på att antingen dom inte kommer på bussen eller att dom sköter sig på bussen om man nu väljer att ha med ordningsvakten på bussen. andra ska inte behöva lida för att nån inte kan sköta sig. det finns folk som inte kan få jobb pga att natt bussarna har tigits bort för dom som inte har körkort.

- Emma - 2014-02-18 15:45 CET

Hej! Din kommentar avser en nyhet som är sju år gammal och på linje 400 kör vi numera nattrafik på helger.

- Jens Holmberg - 2014-03-11 14:01 CET