Västtrafik stödjer West Pride med realtidstavlor i regnbågsfärger

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2017 09:23 CEST

Kollektivtrafiken är till för alla. Därför firar Västtrafik West Pride genom att fylla Göteborgs Centralstation med 30 specialdesignade realtidstavlor i regnbågsfärger.
 – Att vi stöttar West Pride är ett ställningstagande för mångfald och inkludering, säger Lars Backström, Västtrafiks vd.

Västtrafik har sedan flera år varit partner till kulturfestivalen West Pride. Under årets upplaga av festivalen fyller Västtrafik centralstationen med realtidstavlor som visar prideflaggans färger med hjälp av de olika spårvagnslinjerna.

– För mig förkroppsligar kollektivtrafiken respekten för alla människors lika värde. Med dessa skärmar vill vi visa att vi delar samma värderingar som West Pride. Alla är välkomna på våra fordon, oavsett vem du är, var du kommer ifrån eller vem du blir kär i, säger Lars Backström.

Under festivalen finns Västtrafik på plats för att prata kollektivtrafik och kommer ha ett eget tält i Regnbågsparken. Dessutom dekoreras samtliga bussar och spårvagnar i Göteborg som vanligt med regnbågsflaggor.

Ytterligare information om Västtrafik och West Pride finns på vasttrafik.se

press@vasttrafik.se

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.