​Västtrafik tar bort båttilläggen

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2015 11:51 CEST

För att förenkla sortimentet och skapa mer enhetliga priser inom båt- och färjetrafiken tar Västtrafik bort de så kallade båttilläggen. Det innebär att priserna i flera fall sänks och att resan får samma pris, oavsett om man väljer att resa med båt, buss, tåg eller spårvagn inom en zon.

Det är Kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland som har gett Västtrafik i uppdrag att ta bort båttilläggen och att se över priserna på enkelbiljetter inom båt- och färjetrafiken. Från och med den 14 juni kommer priset för en enkelbiljett i båt- och färjetrafiken följa priset i respektive kommunzon, i de allra flesta fallen 39 kronor.

– Våra kunder har upplevt att priserna inom båt- och färjetrafiken har varit snåriga. Nu förenklar vi sortimentet och gör priserna mer enhetliga. Vi hoppas att det ska göra det enklare att resa med oss, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.

Förändringen innebär att priset för enkelbiljett på Marstrandsfärjan höjs från 26 kr till 39 kr för att följa prissättningen inom Kungälvs kommunzon, returresan ingår alltid. Priset för årskortet för Marstrandsfärjan som riktar sig till boende lämnas oförändrat på 855 kr.

Västtrafik kommer att fortsätta översynen av priser och biljetter i båt- och färjetrafiken, bland annat när det gäller trafiken till Koster, som inte berörs av nuvarande beslut. Från tidtabellsskiftet den 14 juni upphör även försäljningen av Västtrafiks femresorskort. Bakgrunden är bland annat låg försäljning.

Här ändras priset:

LinjeNuvarande pris     Nytt pris 14 juni
Marstrandsfärjan26 kr39 kr
Rönnäng - Åstol52 kr39 kr
Käringön - Gullholmen52 kr39 kr
Gullholmen - Tuvesvik        52 kr39 kr
Postbåten Tanum52 kr39 kr

På övriga färjelinjer är priset oförändrat.

Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad
maria.bjornerbrauer@vasttrafik.se

press@vasttrafik.se

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.