​Västtrafik testar framtidens hållplatser

Pressmeddelande   •   Maj 11, 2015 06:01 CEST

Den 15 juni är det premiär för ElectriCity, en helt ny elbusslinje med tysta, avgasfria bussar som drivs med förnybar el. Inför starten bygger Västtrafik en ny typ av hållplatser där kunderna kommer att vara med och testa lösningar för framtidens kollektivtrafik.

Det är vid Götaplatsen och Chalmersplatsen i centrala Göteborg som tre nya hållplatser just nu byggs upp. Där ska Västtrafik utveckla och testa ny teknik. Det handlar bland annat om sömlöst wifi mellan buss och hållplats, interaktiva bildskärmar med underhållning och information och möjlighet att ladda sin mobil med ström från solceller.

– ElectriCity ger oss möjlighet att tillsammans med våra kunder hitta framtidens lösningar för service och kommunikation i kollektivtrafiken. Det ska bli mycket spännande att följa utvecklingen och se vilka resultaten blir, säger Andreas Almquist, utvecklingschef på Västtrafik.

ElectriCity är ett samarbete där offentlig sektor, industri och samhälle utvecklar och testar nya lösningar för hållbara städer och regioner. Tanken är att elbusslinjen ska vara en demoarena där innovationer utvecklas och testas i realtid. Projektet kommer att pågå i tre år.

– Det våra kunder möts av när trafiken startar är bara början. Det kommer att hända mycket mer under resans gång, säger Andreas Almquist.

Bland de medverkande i ElectriCity finns ett stort antal organisationer och företag, bland andra Volvokoncernen, Chalmers, Energimyndigheten, Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Göteborg Energi, Västtrafik, Lindholmen Science Park och Johanneberg Science Park.

Några fakta om ElectriCity

• Den nya elbusslinjen får nummer 55 och kommer att gå mellan Chalmers och Lindholmen via Avenyn, Brunnsparken och Götaälvbron.
  • Bussarna kommer att köras av förare från trafikföretaget Keolis.
  • Tre av de nya bussarna på den nya linjen är helt elektriska, övriga är så kallade laddhybridbussar som drivs med el under cirka 70 procent av resan.

Läs mer om projektet och den nya elbusslinjen på ElectriCitys webbplats.

Andreas Almquist, utvecklingschef Västtrafik 0705-62 92 11
andreas.almquist@vasttrafik.se

press@vasttrafik.se

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.