Västtrafik uppmärksammar West Pride

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 10:33 CEST

Västtrafik stödjer sedan flera år konst- och kulturfestivalen West Pride. Liksom tidigare år kommer samtliga fordon i Göteborgs stadstrafik bära regnbågsflaggor för att bidra till festivalstämningen. I år genomför Västtrafik även en aktivitet på spårvagnarna för att uppmärksamma att festivalen äger rum.

West Pride-festivalen tar upp frågor om tolerans och mångfald och pågår mellan 28 maj och 1 juni. Under årets festival kommer 30 spårvagnar att få ett av sina dörrpar dekorerade som garderobsdörrar. Tanken är öka medvetenheten om hbt-personers situation och vad det innebär att komma ut.

– Som företrädare för kollektivtrafiken är det självklart att stötta arbetet för ökad mångfald och alla människors lika rätt och värde. Vi vill uppmuntra till ett öppet samhällsklimat som motverkar alla typer av fördomar, säger Lars Backström, vd Västtrafik.

Fakta West Pride
West Pride är en unik konst- och kulturfestival som lyfter upp normkritik och hbtq-personers livssituation genom konst- och kultur. Festivalen arrangeras i Göteborg, i år med närmare 300 programpunkter. Till West Pride är alla välkomna och nästan allt har fri entré.

Västtrafiks presstjänst:
0771-41 43 99

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.