​Västtrafik välkomnar Älveli och Älvfrida till båtfamiljen

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2014 15:04 CET

Nu har de nya färjorna som ska köra mellan Lindholmspiren och Rosenlund fått sina namn. Nästa år välkomnar Västtrafik resenärerna ombord på Älveli och Älvfrida.

Idag stod det klart att Älveli och Älvfrida är de nya medlemmarna i båtfamiljen som ska ta resenärerna mellan Rosenlund och Lindholmen på linje 286. När Västtrafik bjöd in allmänheten att hjälpa till att namnge de nya båtarna som ska gå i älvskytteltrafiken fick man in flera hundra förslag. Sedan slussarna stängdes den 16 november har juryn haft ett svettigt jobb att enas om en vinnare bland alla finurliga och fantasirika förslag. Idén att använda namn som kopplar ihop färjorna med älven och platsen och de båtar som redan finns, Älvsnabben och Älvvira, visade sig framgångsrik.

Älveli är den första båten som levereras till Göteborg och det uppmärksammas med ett traditionsenligt dop i början på nästa år. Den andra färjan, Älvfrida, levereras i mars. De nya båtarna kommer ha plats för nästan 300 passagerare och 80 cyklar och är anpassade för att underlätta snabb av-­ och påstigning. De byggs på ett varv i Uusikaupunki (Nystad) i Finland och kommer att köras av Styrsöbolaget.

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.