Västtrafiks tågupphandling klar – köper 40 nya tåg

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2018 11:30 CET

Designidé, Västtrafik köper nya tåg. Bild: Bombardier

Det blir Bombardier Transportation Sweden AB som levererar nya tåg till Västtrafik och Västra Götalandsregionen. Leveransen av de 40 nya tågen startar 2021. Den beräknade kostnaden är cirka 3,8 miljarder kronor.

Västtrafiks stora tågupphandling är klar. Idag utsågs Bombardier Transportation Sweden AB till vinnande anbudsgivare i upphandlingen av 40 helt nya tåg till Västtrafik.

Målbilden för tågresandet inom Västra Götalandsregionen är en tredubbling av tågresorna mellan åren 2006 och 2035 till 130 000 tågresor om dagen. Redan idag ökar tågresandet kraftigt, men för att nå målen behöver gamla tåg bytas ut och kapaciteten förstärkas.

— Det här är en milstolpe i vår satsning på att utveckla tågtrafiken i Västra Götalandsregionen. Med fler och längre tåg har vi stor potential att göra det ännu enklare för våra invånare att resa till jobb, skola och fritidsaktiviteter, säger Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande, Västra Götalandsregionen.

Tågen ska både ersätta gamla tåg och utöka antalet befintliga tåg för att klara framtida resebehov. I ett första skede handlar det om 40 tåg, men det finns möjlighet till ytterligare beställningar.

— Sedan Västtrafik bildades 1999 har resandet med tåg mer än fördubblats. Vi har en fortsatt utmaning i regionens uppdrag fram till 2035 på 130 000 resor per dag. Vi ser en stadig ökning av tågresandet och vi är på god väg. De nya tågen kommer bidra till ännu mer attraktiva resor för våra kunder, säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafiks styrelse.

Kraven i upphandlingen har varit bekväma och driftsäkra fordon med plats för många resenärer ombord. Tågen ska klassas som snabbtåg vilket innebär att de kör i hastigheter upp till 200 km/h. De kommer att designas för att klara tuffa krav under alla årstider och under många år.

— Det är otroligt roligt att få det här beskedet. Vi ser fram emot att tillsammans med Västtrafik leverera tåg till Västtrafiks kunder, säger Marina Sundman, Sales Director, Bombardier.

Resenärernas behov styr
Tågen byggs och designas med både kunders och tågpersonals krav och önskemål i åtanke. Det blir bland annat stora flexibla ytor för rullstolar, rullatorer, barnvagnar och cyklar. Tågen utrustas redan från början med wifi och informationssystem.

— Det har varit viktigt för oss att ta vara på kundernas intressen. Exempelvis kommer alla kritiska driftsystem att vara dubbla för att säkerställa trygga och pålitliga resor. Bombardier är en ledande tågtillverkare och vi ser fram emot att påbörja arbetet tillsammans med dem, säger Lars Holmin.

Rullar i regionen 2021
Nu väntar en slutgiltig utformning, tillverkning och noggrann utprovning. Fordonen kommer att slutmonteras och testas inför leverans i Tyskland. Enligt en preliminär plan anländer de första av de nya tågen i slutet av år 2021. Då ska de först testköras innan de börjar rulla i ordinarie trafik.

Beräknad kostnad är cirka 3,8 miljarder kronor. Västtrafik har genomfört upphandlingen och står som beställare av tågen medan Västra Götalandsregionen svarar för finansieringen.

Fakta: Västtrafiks nya tåg

Tågen blir cirka 80 meter långa och får cirka 270 sittplatser per tåg (totalt 11 000 sittplatser).

Tågen kommer att trafikera alla Västtrafiks tågsträckor i Västra Götaland.

Johnny Magnusson, tel. 0730-98 48 00
Lars Holmin, tel. 0705-62 62 79
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.

Vad heter fordonstypen?

- Johan - 2018-03-23 13:03 CET

Hej Johan,

Tack för din fråga. Det finns ingen benämning innan dess att Transportstyrelsen registrerat de nya tågen. Vad namnet blir får vi om att återkomma om vid ett senare tillfälle.

Vänliga hälsningar,
    Jesper på Västtrafiks presstjänst

- Jesper Wiberg - 2018-03-23 13:25 CET

Baserat på bilden ser det ju ut som att de nya tågen blir en utveckling av plattformen Regina. Om tanken var att de nya tågen skulle kunna köra både regionalt och pendeltrafik så får man väl också utgå från att bilden inte stämmer eftersom antalet dörrar är väldigt få för pendeltrafik.

Hur många boggier kommer att ha motorer? Kommer de att accelerera åtminstone lika väl som X61?

Finns det någon motsvarighet till de nya tågen någon annanstans i världen, eller något närbesläktade tåg? Eller har ni köpt en helt ny plattform skapat specifikt för Västtrafik?

- Peter Halm - 2018-03-23 15:27 CET

Vilket drivmedel används och vilka banor trafikerar Västtrafik?

- Per Gunnar Lindahl - 2018-03-23 20:14 CET

Hej! Blir tågen lika breda som Regina med 3+2 sittning?

- Erik - 2018-03-23 20:23 CET

Hej Peter, Per och Erik!

Tack för era frågor, jag ska försöka svara på dem alla i en kommentar.

Tåget på bilden är en så kallad designidé, det är först nu som det stora arbetet med utformning och slutlig design kommer att påbörjas. Antal säten, boggier, dörrar eller hur de kommer att accelerera är frågor som vi i detta läge inte har svar på.

Här finns en karta över vilka tåglinjer Västtrafik kör, hoppas det kan vara till hjälp: https://www.vasttrafik.se/globalassets/media/dokument/linjenatskartor/tag/tag-fran-10-dec-2017/vasttagen.pdf

Vänliga hälsningar,
    Mette Ramquist, presschef

- Mette Ramquist - 2018-03-26 18:43 CEST

Det står i pressmeddelandet att det ska vara byggt för ca 270 resande, alltså borde det vara ca 270 säten. Och på ca 80 meter fordonslängd borde det likna befintliga 3-vagnars Regina-fordon med 2+3 sittning och bred korg. Någon typ av teknisk kravspecifikation måste väl ändå finnas.
    Låt oss nu hoppas att vi slipper rullstolshissen och får en låggolvsvagn istället.
    Det står i pressmeddelandet att tågen kommer trafikera alla Västtrafiks tågsträckor i Västra Götaland. Då lär man behöva elektrifiera Kinnekulle-banan till år 2021.

- Robert Blomberg - 2018-03-31 14:15 CEST