Såga av stupröret, plugga igen det så att inget kan komma ner i röret och ta hand om regnvattnet i trädgården. Använd diskmedel när du sätter på proppen så går det lättare.

​Kapa stuprören? Ja!

Att såga av och koppla bort stuprören från ledningsnätet är en effektiv och förhållandevis enkel åtgärd för att hjälpa till att motverka översvämning när det regnar riktigt mycket. Dessutom kan du få prima regnvatten till trädgården under torra dagar. Vattnet leder du ut i trädgården, här ser du några exempel på hur.

Fem tips hur du tar hand om vattnet från stuprören i din trädgård:

1. Regnvattentunna Skörda regnvattnet i en tunna och använd det till att vattna med under torra dagar.
  2. Gräsmatta/rabatt Led ut vattnet från stuprören till gräsmattan eller en rabatt, ett buskage eller träd. Tänk på att marken ska luta från huset.
  3. Regnrabatt En regnrabatt är en nedsänkt rabatt som klarar torka bra men också tål mycket vatten de gånger det regnar ordentligt. Dit låter du vattnet från stuprören rinna.
  4. Stenkista är grop fylld med makadam eller sten som täckts med fiberduk. Ovanpå kan du ha gräsmatta eller liknande dit du låter vattnet från stuprören rinna. En modernare variant är dagvattenkassetter som fungerar likadant men är gjorda av plast.
  5. Plantera träd. Ett fullvuxet träd dricker ungefär 500 liter vatten en varm sommardag.

Ps

Bor du i Malmö eller Lund får du dessutom ersättning från VA SYD, 2 500 kronor per bortkopplat stuprör. Win-win!

Läs fler tips om hur du gör plats för vattnet i din villaträdgård på vasyd.se/platsforvattnet eller titta på Instagram @platsforvattnet