Foto: Jonas Ljungdal

Nyhet -

“Vi välkomnar ett förtydligande kring framtida användning av vår reservpanncentral”

I dag kom beskedet att Växjö kommuns Miljö- och hälsoskyddskontor anmäler Växjö Energi till Förvaltningsrätten i Jönköping för att ha överträtt tillståndet att använda en reservanläggning i värmeproduktionen.

– Det finns idag en otydlighet kring när, och hur länge, vi kan använda vår reservanläggning. Vi välkomnar därför ett tydliggörande så att vi vet hur vi ska hantera detta i framtiden, säger Andreas Agnesson, som är affärsområdeschef för Kraft och värme på Växjö Energi.

Reservanläggningen Täljstenen är en reservpanncentral som ska säkra värmetillförseln till Växjöborna. Enligt tillståndet får denna anläggning användas vid haveri och driftstörningar under några timmar upp till några dygn.

När Miljö- och hälsoskyddskontoret såg i Växjö Energis rapportering, att man använt reservanläggningen under flera dygn i februari 2018, uppfattade man detta som en avvikelse som låg utanför tillståndet.

Fossilfri produktion är målet
Växjö Energi menar att man på grund av stark kyla under flera dygn, kombinerat med bränslebrist vintern 2017–2018, var tvungen att stötta upp den biobränslebaserade produktionen i Sandviksverket med ytterligare en panna. Valet stod mellan reservpannan, som går på bioolja, och en panna i Sandviksverket, som vid tillfället eldades med fossil olja.

– Då Växjö Energi och Växjö kommun har fossilfri produktion som mål har vi sedan flera år ett program där vi avvecklar vår förmåga att använda fossila bränslen. Med både målet om fossilfri produktion och av driftsäkerhetsskäl valde vi att använda vår reservpanna som går på bioolja. När vi såg att leverantörerna inte kunde leverera avtalad mängd bränsle, på grund av fordons- och personalbrist, valde vi även att dra ner på elproduktionen till förmån för värmeproduktionen, säger Andreas Agnesson.

God beredskap
Växjö Energi har vidtagit åtgärder för att inte hamna i en liknande situation framöver. Bland annat arbetar bolaget mer långsiktigt med bränsleinköp och man har även ökat lagringsförmågan av biobränsle.

– Förutom flis lagrar vi nu även stockar, som inte kan användas till annan produktion, men som kan flisas och användas i kraftvärmeproduktionen vid behov. Vi har därmed en bättre beredskap för ökad efterfrågan av värme under kalla perioder, säger han.

Växjö Energi har dessutom en löpande dialog med skogsnäringen för att säkerställa hela leveranskedjan.