Engångskostnad för nedskrivning påverkar Växjö Energis resultat

Växjö Energi har sett över sina tillgångsvärden enligt gällande redovisningsregler och beslutat att skriva ned bokförda tillgångsvärden inom affärsområdet Kraft och värme med 265 Mkr. Resultatet för 2015 kommer därmed att bli betydande negativt. Om man i en jämförelse exkluderar engångseffekten av denna nedskrivning visar den löpande verksamheten ett underliggande resultat i linje med plan och i nivå med de föregående åren, runt 40 miljoner kronor efter finansnetto.

- I ljuset av klimatmötet i Paris är det nödvändigt att vi fortsätter att investera i förnybar energi för framtiden. Investeringen i ny förnybar, biobaserad energiproduktion på Växjö Energi är en viktig del av lösningen för en hållbar utveckling och framtid. Detta visar tydligt det klimatbokslut vi nyligen presenterade, säger Erik Tellgren, vd på Växjö Energi.

I satsningen på att göra både verksamheten fossilbränslefri samt bidra till ett grönare Växjö beslutade Växjö Energi 2012 att investera i en ny biobaserad kraftvärmeanläggning. Denna anläggning togs i drift i början av 2015. Projektet har tyvärr belastats med ett kostnadsöverdrag på cirka 13 procent. För lönsamheten är marknadsutvecklingen av stor vikt. Från 2014 och framåt har priserna på elmarknaden fallit mycket kraftigt.

Med dagens pressade elpriser är just nu inte några nya investeringar i elproduktion lönsamma. Aktuella elpriser är ett resultat av dels nu mycket låga priser på fossila bränslen men även ett resultat av en marknad som har rubbats av statliga stödsystem. Detta har resulterat i en nu rådande överkapacitet samtidigt som det i nuläget saknas motsvarande efterfrågan. Därigenom har elpriset sjunkit till nivåer som inte är uthålliga för framtiden.

- Just nu är det ingen fara men på några års sikt blir det åter nödvändigt att investera och få in ny förnybar kapacitet i marknaden, även för de timmar då det inte blåser eller solen skiner, fortsätter Erik Tellgren.

- Hela energibranschen hålls i ett skruvstäd av de låga elpriserna vilket skapar osäkerhet. En hållbar utveckling och framtida elförsörjningstrygghet måste säkerställas av stabila och fungerande spelregler på marknaden inklusive dess eventuella stöd och olika skatter. Inriktningen måste vara grundad i en hållbar helhetssyn på energisystemet och inte fokuserad på olika tekniklösningar som idag. EUs utsläppssystem måste utvecklas att ge drivkraft att investera i förnybar energi. Idag är systemet verkningslöst. Med dagens kolpriser borde utsläppspriset vara minst fem gånger högre, konstaterar Erik Tellgren.

- Vi fortsätter vårt effektiviseringsarbete samt att ytterligare minska klimatpåverkan. Växjö Energi har en stark balansräkning vilken vi nu i tuffa tider har nytta av och därmed kan hantera den gjorda nedskrivningen. Vi behöver framsynta och kloka beslut på energimarknaden. Jag är övertygad om att vi kommer att se detta och en aktiv hållbar utveckling, avslutar Erik Tellgren.

Växjö Energi AB (Veab) erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom el, fjärrvärme och fjärrkyla i Växjö kommun. Genom vårt dotterbolag Wexnet erbjuder vi även bredband på flera orter i Kronobergs län. Växjö Energi ägs av Växjö kommun och 2014 var omsättningen 650 miljoner kronor.