Pressinbjudan: Asa får fiber – dags för grävstart

Pressinbjudan: Asa får fiber – dags för grävstart

Den 19 september går startskottet för Wexnets fiberutbyggnad i Asa. Mer än 150 hushåll har redan valt att ansluta sig. Projektet kan genomföras tack vare stöd för bredbandsinvesteringar i det så kallade landsbygdsprogrammet.

– Att vi får snabbt bredband via fiber är enormt viktigt för bygden och vi har kämpat länge för att det här ska bli verklighet. Intresset har varit stort både bland permanentboende och fritidsboende – ungefär 2 av 3 fastigheter i socknen har velat ansluta sig, säger Carina Härlin, Asa Sockenråd.

Stöd via landsbygdsprogrammet

Projektet kan genomföras tack vare att Wexnet får stöd genom Jordbruksverket och det så kallade landsbygdsprogrammet. Wexnet sköter hela projektet, som innebär grävningar på ungefär 9 mil.

– Det känns jättebra att vi kommit så långt som till grävstart i Asa. Ett snabbt bredband är nödvändigt för att alla, även för de som bor på landsbygden, ska vara en del av det digitala samhälle som nu växer fram, säger Mats Bildh, Affärsområdeschef Wexnet

Välkommen på grävstart och uppstartsmöte i Asa

När: Tisdag den 19 september 2017, kl. 17–19
Var: Bygdegården Fraggahult, Asa

Wexnet finns på plats tillsammans med kommunalråd Per Schöldberg, representanter från Asa Sockenråd och de entreprenörer (PEAB) som står för grävningen. Besökarna bjuds på tårta, kan ställa frågor och kika på maskinerna som kommer att användas under arbetet.

Mer information om Landsbygdsprogrammet finns här.

Mer information om hur bidraget fördelats i Kronobergs län hittar du här.

För mer information, kontakta oss:

Carina Härlin, Asa Sockenråd, tel. 070 604 40 88
Mats Bildh, affärsområdeschef Wexnet, mats.bildh@wexnet.se, tel. 0470-77 52 03
Peter Eklund, säljansvarig Wexnet, peter.eklund@wexnet.se, tel 0470-77 51 87

Regioner

Växjö Energi AB (Veab) erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom el, fjärrvärme och fjärrkyla i Växjö kommun. Genom vårt dotterbolag Wexnet erbjuder vi även bredband på flera orter i Kronobergs län. Växjö Energi ägs av Växjö kommun och 2016 var omsättningen 707 miljoner kronor.