Malin Wallenberg ny VD för Västerbergslagen Energi AB

Malin Wallenberg ny VD för Västerbergslagen Energi AB

Malin Wallenberg har utsetts till VD för Västerbergslagens Energi AB (VB Energi) och dotterbolaget Västerbergslagens Elnät AB. Malin har en bakgrund med flera ledande poster inom energibranschen, däribland Vattenfall.

- Jag ser fram emot att tillsammans med alla duktiga medarbetare i VB-koncernen och i samverkan med Vattenfall, Ludvika och Fagersta kommun driva utveckling av bolaget till värde för våra kunder och en hållbar framtid, säger Malin Wallenberg.

Vid årsskiftet går Bo Sörberg i pension efter 12 år som VD för VB Energi. Malin Wallenberg tillträder 1 januari 2018 och tar med sig erfarenhet från både el och gasförsäljning, kraftvärmeverk, elnätsverksamhet och kärnkraft. Malins utbildningsbakgrund är en fil.kand i Statsvetenskap och hon har haft roller som VD, styrelseordförande och andra ledande befattningar i kommunägda bolag, kommunal förvaltning, myndigheter och privata företag.

-Malin har en gedigen erfarenhet från olika verksamhetsområden inom energibranschen och jag är övertygad om att hon kommer att vidareutveckla den höga service, tillgänglighet och goda miljöprestanda som bolaget har idag, säger VB Energis styrelseordförande Jenny Larsson, Vattenfall.

-Som delägare i bolaget vill både Ludvika Kommun och Fagersta Kommun hälsa Malin Wallenberg varmt välkommen till VB Energi. Jag och hela styrelsen ser fram emot att arbeta tillsammans med henne, säger vice styrelseordförande Leif Pettersson, Ludvika Kommun.

Ytterligare upplysningar lämnas av

Jenny Larsson, styrelseordförande i VB Energi AB, 070-622 19 27

Malin Wallenberg, 070-712 35 40

Om VB Energi

Västerbergslagens Energi AB ( VB Energi ) är ett miljö- och arbetsmiljöcertifierat energiföretag med placering i Fagersta och Ludvika. Verksamheten med 62 anställda rymmer elförsäljning, fjärrvärme, eldistribution och drift av vattenkraftstationer. Företaget ägs av Vattenfall (50,6%), Ludvika Kommun (28,6%) och Fagersta Kommun (20.8%). Vi är genom våra olika verksamheter en viktig aktör för regionens samhällsutveckling. Läs mer www.vbenergi.se

Affärsidé - Med vår samlade kompetens driva en affärsmässig och hållbar energiverksamhet med kunderna i fokus.

Vision - Vi skall av kunder, medarbetare och ägare uppfattas som regionens bästa aktör inom energiområdet och medverka till en hållbar samhällsutveckling.

Vi finns nära dig
Våra kunder finns främst i Ludvika-, Smedjebackens- och Fagersta kommun, men vi bedriver även viss försäljning utanför denna region. Vi kan trakten och vi värnar om den och våra kunder – stora som små, företag som privatpersoner. Vi sponsrar också en rad olika lokala föreningar, organisationer, evenemang och tillställningar. Det är vårt sätt att visa att vi vill vara del av och ta ansvar för den bygd där vi bedriver vår verksamhet.

Ansvar, trygghet och engagemang
Vi har och känner ett stort ansvar när det gäller leveranssäkerhet av två så betydelsefulla saker som el och värme. För oss är det viktigt att både små och stora kunder kan känna sig trygga i sin vardag. Med det engagemanget i fokus försöker vi alltid hitta den bästa lösningen för våra kunder.

Om du vill hälsa på oss så finns våra lokalkontor på Svetsarevägen 4 i Ludvika och i Fagersta hittar du oss på Västmannavägen 5.