Cabernet Sauvignon – från budget till lyx

Cabernet Sauvignon – från budget till lyx

I dag – på internationella Cabernet Sauvignon-dagen – vill vi passa på att tipsa om fyra viner i olika stil och prisklass, med denna druvsort som gemensam nämnare. Att tre av dem kommer från Chile är ingen slump; distrikt som Maipo och Rapel bjuder på perfekta förutsättningar för den långsamt mognande Cabernet-druvan. Resultatet blir mörkbäriga, fruktdrivna viner med lena tanniner. Och på de allra bästa odlingsplatserna kan man få fram viner i absolut världsklass.

Viña Maipo Cabernet Sauvignon har funnits på Systembolaget i över 20 år. Med sin fruktiga stil passar den till det mesta och gillas av de flesta. Ett medelfylligt vin med generös, druvtypisk doft av svarta vinbär och örter. Den avrundade strävheten gör att vinet passar utmärkt som mingeldryck till festbuffén, hemma i soffan till fredagssnacksen eller till rätter av ljust kött.

Art.nr. 16510. Pris: 36 kr (37,5 cl), 59 kr (75 cl), 189 kr (300 cl Bag-in-Box).

Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon är ett fint exempel på hur Cabernet Sauvignon kan smaka efter en kortare tids lagring på ek. Här har de mörka bären i doft och smak fått en krydda av cederträ och lakrits. Tanninerna är lena men påtagliga, vilket gör att vinet passar bra till smakrika kötträtter och lagrade hårdostar. Prova gärna till couscoussallad med salsiccia.

Art.nr. 2962. Pris: 30 kr (25 cl), 40 kr (37,5 cl), 79 kr (75 cl).

Trivento Golden Reserve Cabernet Sauvignon är en nyhet i Systembolagets fasta sortiment. Ursprunget Argentina förknippas mest med Malbec, men faktum är att 17 % av druvorna som odlas är Cabernet Sauvignon. I det varma klimatet når druvorna full mognad och man får ett fylligare och rikare vin jämfört med en klassisk, stram Bordeaux. Trivento Golden Reserve Cabernet Sauvignon kommer från prestigeområdet Uco Valley i Mendoza; druvorna är handskördade och 90 % av vinet har lagrats på franska ekfat i 12 månader. Detta vin är ett fynd för dig som gillar smakrika, kryddiga viner med kraft. Servera vid 16-18 grader till helgrillad oxfilé med bearnaisesås.

Art.nr. 2207. Pris: 119 kr.

Don Melchor 2014 har utnämnts till 2014:s bästa chilenska Cabernet Sauvignon i The Wine Advocate, där Luis Gutiérrez lovordar årgången för att “kombinera styrka med elegans” och ha “rena tanniner och superb balans”

98 poäng ”Det här är den bästa Don Melchor jag någonsin smakat” – James Suckling
96 poäng
– Wine Spectator
18,5 poäng
– Jancis Robinson
94 poäng
– Robert Parker’s The Wine Advocate

Druvorna till Don Melchor odlas på vingården Puente Alto som är belägen vid foten av Anderna, 650 meter över havet. Här råder det utmärkta förhållanden för att odla druvan Cabernet Sauvignon; jorden är väldränerad, det råder stor temperaturskillnad mellan dag och natt och svala vindar sveper ner från bergen, vilket förlänger druvornas mognadsprocess. Don Melchor 2014 har en lagringspotential på 25-30 år.

Art. nr. 86514. Pris: 599 kr.

Årgång 2014 är tillfälligt slutsåld i Sverige, men kommer att finnas tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment igen i slutet av oktober. Vid köp om 6 flaskor levereras vinet i trälåda.

Druvor från Puente Alto, som väntar på att bli Don Melchor.

VCT Sweden AB grundades i januari 2009 och är idag en av Sveriges största vinimportörer. VCT Sweden är dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A., Sydamerikas största exportföretag av vin, Chiles största samt världens femte största vinproducent.

Med ett helhjärtat fokus på viner från Chile, Argentina och USA erbjuder vi ett brett sortiment av viner för alla tillfällen, vare sig det är vardag eller fest. Våra viner hittar du främst på Systembolaget men även på restaurang. Några av de varumärken som vi representerar är; Casillero del Diablo, TRIO, Sunrise, Viña Maipo, Trivento, Fetzer, Emiliana samt Bonterra. Sett till volym är VCT Sweden Sveriges femte största importör av ekologiska viner.