Fyra spännande nyheter den 1 mars

Fyra spännande nyheter den 1 mars

Imorgon, lördag den 1 mars, lanserar vi fyra nya produkter i Systembolagets butiker. Bakom tre av vinerna står chilenska Emiliana Organic Vineyards, en av världens största ekologiska vinproducenter. Det är en roséflaska som även är Fairtrade-certifierad och två bag-in-boxar; en röd och en rosé, som förhoppningsvis även de blir Fairtrade-märkta redan i sommar.

Det fjärde vinet är en härlig Chardonnay från vår producent Fetzer som var en av pionjärerna inom hållbar vinodling i Kalifornien.

Information om vinerna:

Adobe Cabernet Sauvignon, Syrah, Carmenere (bag-in-box)

Ett fruktigt och medelfylligt vin med doft och smak av björnbär, svarta & röda vinbär samt söta jordgubbar. Runda och lena tanniner, en lång härlig eftersmak som inramas av en lätt vaniljton från ekfatslagringen. Ett riktigt trevligt allroundvin som passar extra bra till fläskfilé eller kycklingfilé tillsammans med ugnsrostade rotfrukter, lättare grytor samt mogna ostar.

Druvor: 50% Cabernet Sauvignon, 35% Syrah, 15% Carmenere
Art.nr: 6298
300cl

Adobe rosé (flaska & bag-in-box)

Ett ljust rosa vin som är mycket fräscht och fruktigt i både doft och smak. Ett fylligt, välbalanserat, lent och elegant vin. Perfekt som aperitif eller till sushi och krämiga ostar.

Druvor: 85% Syrah, 15% Cabernet Sauvignon
Art.nr: 6542 / 6357
77 kr / 199 kr
75cl / 300cl

Fetzer Quartz Chardonnay

Fetzer Quartz har en fruktig härlig doft av äpplen, nektarin och tropiska frukter. Vinet är delvis ekfatslagrat i 6 månader på franska och amerikanska ekfat vilket ger härliga toner av vanilj i både doft och smak utan att bli för dominerande. Vinet passar utmärkt till stekt vit fisk med skirat smör, men den lite fylligare karaktären gör att det också gifter sig utmärkt med till exempel röding eller lax.

Druvor: 100% Chardonnay
Art.nr: 16021
Alk: 13,5%
75cl

För mer information, kontakta:

Katarina Edgren
Produktchef Emiliana
kedgren@conchaytoro.eu

Produktchef Fetzer
hanna.lofgren@conchaytoro.eu

Concha y Toro Sweden

Concha y Toro Sweden, dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A grundades i januari 2009. Concha y Toro S.A är Sydamerikas största exportföretag av vin och världens sjätte största vinproducent. Med ett helhjärtat fokus på viner från Sydamerika och USA erbjuder vi ett brett sortiment från bland annat Casillero del Diablo, Trio, Sunrise, Viña Maipo och Trivento. Vi erbjuder även ekologiskt odlade druvor från Emiliana i Chile och Fetzer med Bonterra i Kalifornien.