Vår nya källsortering Ängsö

Enklare och snyggare källsortering

Vedums nya helhetskoncept för källsortering gör det enklare att skräddarsy en lösning för varje hem.
− Vi har gjort det lätt att göra rätt, säger Sophia Andersson, Vedums kvalitets- och miljöchef.

Vedum har nu lanserat ett nytt flexibelt helhetskoncept för källsortering med enhetligt formspråk och kompletterande funktioner. Ängsö i diskbänksskåp, Djurö i lådor, Tyresta i invändiga höga lådor och sidohängda Sarek täcker alla olika behov – och är både enkla och snygga att kombinera.

− Utgångspunkten när vi utvecklat konceptet är att det ska vara lätt att göra rätt, i linje med de nya riktlinjerna för mer hushållsnära insamlingssystem. Produkterna kommer exempelvis i olika bredder och med olika tillbehör för att alla ska kunna skräddarsy sin egen lösning, säger Sophia Andersson.

Bakgrunden är det faktum att alla inte lever på samma sätt och därför inte källsorterar på samma sätt. Sophia Andersson säger att bästa sättet att lyckas med källsortering, och leva mer hållbart hemma, är att anpassa den efter hushållet.

− Mitt tips är att fundera igenom hur hushållsavfallet ser ut, till exempel vilka förpackningar det brukar bli flest av, och sedan använda våra produkter för att skapa en egen personlig lösning, säger hon.

Sophia Andersson vill också passa på att avfärda några myter om källsortering.

− Ibland hör man att det inte spelar någon roll om du och jag tar vara på vårt avfall, men det är helt fel. Forskningen visar att hushållens källsortering ger stora miljövinster, och med vårt nya koncept hjälper vi våra kunder att ta vara på jordens resurser på ett bättre sätt.