Svensk inredningsaktör fyller 100 år

I ett helt sekel har Vedum Kök & Bad inrett de svenska hemmen. 2019 fyller företaget 100 år, och jubileet firas bland annat med ett kök som hyllar snickartraditionen, och vågar förnya sig. Lite som Vedum själva.

En trotjänare bland de svenska inredningsaktörerna, Vedum Kök & Bad, firar 100 år under 2019. Ett sekel av inredning och hantverk, där flera hundra tusen kök och badrum har lämnat fabriken i Vedum för att ta plats i de svenska hemmen.

– Vi har upplevt allt från 20-talets spegelluckor och låga diskbänkar, till 40-talets funkiskök utan plats för matbord – hela vägen fram till dagens personliga kök. Om snickarglädje och kvalitet varit i fokus senaste 100 åren, tror vi att kommande 100 år kommer att handla om hållbarhet, flexibilitet och innovation. För oss är kopplingen mellan dåtid, nutid och framtid självklar, och i år känns den förstås extra stark, säger Vedums VD och ägare Magnus Efraimsson.

Först ut i 100-årsfirandet är lanseringen av köket ”Alice Anno 2019”. Ett klassiskt kök som inspirerats av Vedums tidiga estetik, blandat med moderna funktioner. Platsbyggda sittplatser och häll med inbyggd fläkt möter ett rymligt hörnskafferi och en klassisk porslinsho. Ett ljust kök som kombinerar 100 års hantverkstradition, med framtidens funktionalitet.

Vedum Kök & Bad grundades år 1919 av snickaren Viktor Lindberg med en vilja att skapa de bästa förutsättningarna i människors hem. På det västgötska familjeföretaget tillverkas idag omkring 18 000 kök och 21 000 badrumsinredningar per år. Framgångsreceptet är enkelt, det stavas Vedum.

– Vår historia började här, i Vedum i Västergötland. Vi grundades här, vi tillverkar allt här, och många av våra medarbetare bor här. Att vi hållit fast vid våra rötter är en nyckel till vår framgång. Våra 100 år av kunskap vill många ta med sig hem, säger Magnus Efraimsson.