Blåslagen Kalle Lyrén vill tillbaka ut på banan

Kalle Lyrén klarade sig mirakulöst nog i stort sett utan skador, efter att ha kört omkull i över 300 kilometer i timmen på Tierp Arena. Nu siktar han på att återvända vid finalen i nordiska mästerskapen i Pro Stock MC i augusti.

Kalle Lyrén hade enorm tur vid kraschen på Tierp Arena i fredags. Han är tillbaka hos sin familj i Surahammar, är öm i kroppen och trött, men mår i stort sett bra.

– Med tanke på det som har hänt så mår jag förträffligt. Inget är brutet och inget är sprucket. Röntgenläkaren tyckte att det var helt otroligt att jag hade klarat mig så här bra.

Olyckan inträffade precis vid målgången efter andra kvalrundan i nordiska mästerskapen i Pro Stock Motorcycle. Kalle körde mot Timo Savolainen, blev kvaletta och gick i mål i 308 km/h.

– I samma sekund som jag släppte gasen så försvann framhjulet. Antagligen träffade jag ett gupp i banan som gjorde att hjulet vek sig. Styrdämparen har funkat bra tidigare, men här var ojämnheterna för stora. Banan i Tierp är kanonbra, men bromssträckan är väldigt ojämn.

Hojen började glida på karossen in mot muren. Kalle hoppade av, drog ihop sig och började tumla. Hojen smällde in i väggen, men reste sig igen, fortsatte längs med banan och landade till sist i en däcktrave efter en flygtur.

– Jag minns att jag tänkte att jag hade ont i fingrarna och knäna, och att det var ett bra tecken.

Kalle kommer att hoppa över tävlingarna i Alastaro och Gardermoen, men har inga tankar på att ge upp. Teamet har undersökt motorcykeln och har hittat skador på flera delar. Ramen ser dock ut att ha klarat sig, vilket är ett gott tecken.

– Först tänkte jag att säsongen var slut, men jag klarar inte av att lägga ner den helt. Nu ska vi reparera hojen och förhoppningsvis är vi på banan igen till finalen på Tierp Arena i augusti. Jag tänker avsluta säsongen med flaggan i topp.

• pro stock motorcycle
  • tierp arena
  • kalle lyrén
  • motorcykel
  • mc
  • dragracing

• Västmanland

VEIDEC AB är ett svenskt företag som utvecklar avancerade produkter för reparation och underhåll. För närvarande är vi representerade i 15 länder i Europa. Våra kunder är professionella yrkespersoner i många olika typer av industrier, verksamheter och funktioner. Vi är certifierade enligt ISO-9001 för kvalitetsstyrning och enligt ISO-14001 för miljöstyrning. Vi har även flera produkter som är godkända och certifierade av bland annat NSF och vi är väl uppdaterade om den nya europeiska kemikalielagstiftningen REACH.

Andreas Larsson
Mejl: press@veidec.se