Morgan Jernfast tvåa inför storpublik i Norge

Efter en problemfylld inledning på VM-säsongen kom Morgan Jernfast igen med besked i norska Tönsberg där han deltog i en inbjudningstävling i Formel 4. I helgen blev han totaltvåa efter att ha tagit en heatseger och sedan kunnat tillgodoräkna sig en andra- och fjärdeplats i de övriga heaten.

– Målet med den här tävlingen var att vi skulle få ordning på båten, att då få med sig en heatseger inför 30 000 i publiken var verkligen en bonus, säger Morgan. Och det som faktiskt är positivt är att vi ändå inte är helt nöjda med balansen i båten vilket betyder att vi har mer fart att hitta i kurvorna.

Tävlingen i norska Tönsberg ingick inte i VM för Morgans del men motståndet var ändå av hög klass.

– Nikita Lijcs, från Lettland, som vann tävlingen kom tvåa i VM 2014, alltså perfekt att mäta sig med, fortsätter Morgan. Tack vare det ytterligare testandet vet vi hur vi ska gå vidare. Båten kommer inför nästa race genomgå en del förändringar som bör göra den stadigare i kurvorna.

Nästa VM-tävling för Morgan går i Nottingham, England, den 26-27 augusti, däremellan väntar en tävling i nordiska mästerskapet. Nu hoppas Morgan på en bra andra halva av säsongen.

– Tävlingen i Norge gav oss ett bra kvitto på att vi är på rätt väg och kan vi hitta det där sista i båten ska vi kunna vara med i fajten om placeringarna i toppen.

VEIDEC är marknadsledande när det gäller tillverkning av miljöanpassade kemtekniska produkter – VEIDEC GREEN WORLD heter konceptet som lanseras under året och marknadsförs bland annat genom en rad sponsorsatsningar. Utöver Morgan Jernfast inom båtsporten är VEIDEC även representerade med satsningar inom roadracing, dragracing, rallycross och STCC.

VM-Kalender Formel 4 2015

VM deltävling 1: Frankrike, Epinay 30-31 Maj