Säker och snabb fogning med ny produktduo

Med VEIDECs fogskum Foam Zero och accelerator Multi Speed Primer kan du täta och isolera helt isocyanatfritt, även vid låga temperaturer.

– Isocyanater kan ge livslång astma och allergi, och misstänks kunna orsaka cancer. Därför är det mycket viktigt, både för användarens och omgivningens hälsa, att man väljer ett fogskum som innebär 100 procent isocyanatfritt arbete. Det gäller särskilt när man fogar inomhus eller där det är dålig ventilation, säger Hans Pettersson, produktchef på VEIDEC.

Med Foam Zero behövs varken handskar, härdplastutbildning eller läkarkontroller. Samtidigt försvinner risken för sanktionsavgifter.

Fogskummet ger i princip inget spill, eftersom det inte har någon okontrollerad efterexpansion. Om du trots allt använder mer än nödvändigt så är det överskjutande skummet flexibelt, vilket gör att du till exempel kan montera lister utan att du behöver skära rent innan.

Snabb härdning även vid låga temperaturer

Multi Speed Primer är i sin tur Green World-klassad, vilket innebär att produkten är helt fri från farosymboler kring hälsa och miljö.

– Normalt ökar härdningstiden kraftigt när temperaturen och luftfuktigheten sjunker. Multi Speed Primer förlänger säsongen för tätning och isolering av fönster och dörrar, eftersom den stabiliserar och accelererar härdningen även när det börjar bli kallare. Ytan blir till exempel dammtorr redan efter 1 minut, vilket är extremt snabbt, säger Hans Pettersson.

Acceleratorn gör även att fogskummet fäster bättre, och du slipper alltså nylagda fogar som lossnar och hamnar på golvet.

För mer information:
Hans Pettersson, produktchef VEIDEC
hans.pettersson@veidec.se

• Kemikalieindustri

• green world
  • isocyanatfritt arbete
  • arbetsmiljö
  • fogskum

Om VEIDEC AB
VEIDEC AB är ett svenskt företag som utvecklar avancerade kemprodukter för reparation och underhåll, med fokus på kvalitet, användarens hälsa och vår miljö. För närvarande används våra produkter av professionella yrkespersoner i 17 länder i Europa.