Gillinge Asfalt - en självständig asfalttillverkare

Veidekke Industri AB har startat ett asfaltverk i Gillinge, Gillinge Asfalt, med avsikt att sälja asfaltmassa.

Asfaltverket som är strategiskt placeras i Gillingekrossen i nordöstra Stockholm startade sin verksamhet i början av juni. Ambitionen med verksamheten är att sälja kvalitativ asfaltmassa till kunder som själva sköter utläggningen.

- Så vitt vi vet har detta med att endast tillverka asfalt utan egen utläggning inte prövats tidigare i Sverige, säger Terje Jontell vd för Veidekke Industri. Inom Veidekke-koncernen finns en gedigen och kompetent teknik- och utvecklingsorganisation inom asfalt vilket är ett avgörande för att lyckas med satsningen.

- Det har varit en intensiv och intressant uppstart då vi på kort tid tecknat viktiga avtal, driftsatt verket och fått ihop ett team. Nu ser vi verkligen fram emot att få tillverka än mer asfalt och arbeta med våra kunder, säger Erik Hoffmann verksmaskinist på Gillinge Asfalt.

- Det är en spännande utmaning att tillverka och sälja asfaltmassa utan några egna utläggningsresurser. Det som gör mig säker på att vi kommer att lyckas är all den kompetens som finns samlad i koncernen och vårt involvernade arbetssätt där vi arbetar tätt tillsammans med våra medarbetare, leverantörer och kunder, säger Terje Jontell.

Terje Jontell, vd Veidekke Industri, tel +46761367511

Erik eller Sigge på Gillinge Asfalt, tel +46722147308

• Stockholm

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 8 000 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2017 en omsättning på ca 32 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 2 000 anställda och en omsättning på ca 10 miljarder SEK (2017). _____________________________________________________________________________________________________________