Veidekke får förtroendet att utföra skyddsarbeten på Lovön

Pressmeddelande   •   Apr 30, 2019 15:35 CEST

Bildkälla: Trafikverket

Veidekke Anläggning Öst har fått uppdraget av Trafikverket att utföra så kallade skyddsarbeten, ovan och under jord, under en begränsad tidsperiod på Lovöns två tunnelentreprenader, som är en del av Förbifart Stockholm. Entreprenaden sker på löpande räkning med en beräknad volym på ca 100 MSEK.

I mars beslutade Trafikverket att häva kontraktet med den entreprenör som bygger tunneldelarna på Lovön. Veidekke har nu fått i uppdrag att utföra så kallade skyddsarbeten ovan och under jord på Lovöns tunnelentreprenader för att kunna lämna över en fungerande, säker och väl underhållen arbetsplats till entreprenaden som ska bygga färdigt projektet. Skyddsarbetet består bland annat i att slutföra förstärkningsarbeten, transportera bort massor, komplettera dokumentation och utföra asfalteringsjobb.

- Det känns mycket hedrande och glädjande att få förtroendet att utföra skyddsarbetena på Lovön. Samtidigt har vi ett stort ansvar att utföra ett så bra arbete som möjligt så att nästa entreprenad får de bästa förutsättningarna med att slutföra projektet, säger Konstantin Spinos, arbetschef på Veidekke Anläggning Öst.

Arbetena avses utföras inom ramen för en utförandeentreprenad där ersättningsformen för entreprenaden kommer vara löpande räkning med Samverkan nivå Hög, enligt Trafikverkets definitioner. Formen för upphandlingen är ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering i enlighet med LOU (lag om offentlig upphandling), med ett så kallat undantagsförfarande med hänsyn till den synnerliga brådska som råder för att starta de aktuella skyddsarbetena.

- Vi strävar alltid att genom vårt involverande arbetssätt skapa en välfungerande samverkan mellan alla parter i projektet. Då jobbar vi säkert och effektivt och kan leverera med rätt kvalitet och i tid, säger Marcus Andersson, regionchef på Veidekke Anläggning Öst.

Jimmy Bengtsson, VD Veidekke Sverige, tel. 070-537 91 10

Konstantin Spinos, arbetschef Veidekke Anläggning Öst, tel. 073-355 99 24

Marcus Andersson, regionchef Veidekke Anläggning Öst, tel. 070-334 88 00

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 8 600 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2018 en omsättning på ca 35,6 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 2 400 anställda och en omsättning på ca 10,9 miljarder SEK (2018). _____________________________________________________________________________________________________________