Veidekke först ut med skärpta säkerhetskrav på grävmaskiner

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2019 14:00 CEST

Som ett led i arbetet mot noll allvarliga olyckor inför Veidekke krav på säkra skoplås som förhindrar att redskap kan ramla av. Det gäller alla grävmaskiner över fem ton som ska användas på Veidekkes projekt eller anläggningar, och följs upp med nya rutiner och utbildningsåtgärder.

Utrustning som oavsiktligt lossnar från snabbkopplingar och tiltrotatorer på grävmaskiner är ett välbekant problem i bygg- och anläggningsbranschen. Detta har lett till dödsolyckor både i Veidekke och i branschen.

- Idag finns det flera typer av snabbkopplingar och tiltrotatorer på marknaden från olika leverantörer, som möjliggör att den här typen av olyckor kan undvikas. Det ger oss möjligheten att ställa högre krav och införa det inom hela vår verksamhet, för att bidra till att nå målet med noll allvarliga olyckor både i Veidekke och i branschen. Så vitt jag vet är vi den första stora entreprenören i Skandinavien som ställer detta krav. Vi hoppas att våra branschkollegor gör detsamma så att det kan bli en branschstandard, säger Jimmy Bengtsson, koncernchef på Veidekke.

Det nya kravet införs snarast möjligt, senast den 1:a januari 2020. Veidekke har påbörjat en omfattande genomgång och uppgradering av utrustningen på egna maskiner och har samtidigt skickat information till alla sina leverantörer och samarbetspartners i Norge, Sverige och Danmark där kravet förklaras och tydliggörs.

För mer information, vänligen kontakta:

Lars Erik Bartnes, HMS-direktör Veidekke ASA, tel. +4795892436

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 8 600 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2018 en omsättning på ca 35,6 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 2 400 anställda och en omsättning på ca 10,9 miljarder SEK (2018). _____________________________________________________________________________________________________________