Veidekke fortsätter att spränga gränser i Sydafrika

Sedan 2010 har Veidekke stöttat Football for Lifes verksamhet i Sydafrika. 2015 invigde man tillsammans ett helt unikt damfotbollscenter intill Masibonisane High School, ett center som idag bl a används för träningsläger, ledarskapsutbildningar och seriespel. Den fysiska, psykiska och sociala hälsan sätts i centrum när centret nu byggs ut och bland annat kompletteras med ett gym.

Tjejernas roll på väg att förändras

Genom Football for Lifes fotbollsprogram får allt fler tjejer möjlighet att spela fotboll. Detta är viktigt ur många perspektiv. Det skickar tydliga signaler om att tjejernas roll i samhället är på väg att förändras. Genom deras intåg på fotbollsplanen ifrågasätts de traditionella könsrollerna. Fotbollen är traditionellt sett en väldigt manlig företeelse i Sydafrika. Football for Life hjälper till att bryta dessa inarbetade mönster.

- Veidekke arbetar, precis som Football for Life, med att spränga gränser. Football for Lifes arbete ger så mycket mer än fotboll, men det är fotbollen som blir verktyget för att skapa förändringar. De visar att det som på förhand verkar omöjligt i själva verket är möjligt om man arbetar tillsammans. Så tänker vi även inom vår verksamhet, att ett involverande arbetssätt skapar framgång, säger Marie Hellman som är ansvarig för Veidekkes sociala hållbarhetsfrågor.

”Känslan av att göra något för någon annan”

I dagarna åker tre medarbetare från Veidekke i Sverige ner till Sydafrika för att tillsammans med några norska medarbetare, en lokal entreprenör samt lokala ungdomar som tack vare Veidekke fått en lärlingsutbildning inom byggbranschen, hjälpa till med tillbyggnaden.

– Det kommer att bli otroligt lärorikt att få åka till Football for Lifes verksamhet i Sydafrika. Känslan av att göra något för någon annan är stor och det är såklart en otroligt häftig resa. Jag hoppas kunna sprida glädjen om att jobba i byggbranschen till tjejerna och därmed ge dem nya drömmar om ett liv som de kanske inte kunnat föreställa sig, säger Emelie Fjeld, en av de tre resenärerna.

Skapar nya möjligheter

Att investera i unga tjejers hälsa är viktigt ur många aspekter och genom tillbyggnaden kommer Football for Life att kunna höja nivån på sin verksamhet ytterligare. Förutom att finansiera själva tillbyggnaden gör Veidekke det även möjligt för lokala ungdomar att få en lärlingsutbildning i samband med byggnationen.

- Att Veidekke fortsätter att engagera sig i vår verksamhet betyder väldigt mycket för oss, men deras engagemang är större än enbart fotboll för tjejer. Byggprocessen kommer åter att genomföras tillsammans med lokala ungdomar vilket gör att avkastningen inte stannar vid hälsovinster och women empowerment, utan den förändrar dessutom framtidsmöjligheterna för familjerna till de ungdomar som får denna utbildning, säger Anna Nyman, verksamhetsansvarig för Football for Life.

-Vi är mycket stolta över att få vara med och bidra till Football for Lifes arbete i Sydafrika. Allt görs med fokus på att stärka de fotbollsspelande tjejernas självförtroende, självkänsla och ställning i samhället och vi känner att varenda krona skapar en hållbar förändring, säger Jimmy Bengtsson vd för Veidekke i Sverige.

Fakta

2008 startade FC Rosengård CSR-programmet Football for Life. Football for Life arbetar med fotbollen som verktyg för att stärka unga, sydafrikanska, tjejers självkänsla, självförtroende och ställning i samhället. Detta bidrar i sin tur till att tjejerna i högre utsträckning kan ta ansvar för sina liv och därigenom hindra HIV från att spridas ytterligare, detta i en del av världen där AIDS-relaterade sjukdomar fortfarande skördar många liv.

• Sociala frågor

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 7 000 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2015 en omsättning på ca 24,5 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 600 anställda och en omsättning på ca 7,3 miljarder SEK (2015). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige. _____________________________________________________________________________________________________________