Veidekke i nytt spännande om- och tillbyggnadsprojekt

Eklandia Fastighets AB har gett Veidekke Bygg Väst i uppdrag att förvandla den välkända kulturbyggnaden ”Gamle Port” i centrala Göteborg till en högkvalitativ kultur- och nöjesarena.

Projektet har en budgeterad kostnad på cirka 63 MSEK.

Ombyggnationen omfattar en totalrenovering på cirka 3 400 kvm med bl.a. grundförstärkning, invändig pålning och ny fasad. Påbyggnaden består av en ny våning med ett torn, som bland annat ska användas för kontorsverksamhet. Projektet påbörjas i februari 2016 och Göteborgs nya nöjesarena beräknas öppna hösten 2017. Projektet ska genomföras enligt miljöcertifieringssystemet Miljöbyggnad med ambitionen att nå nivå Silver. Arkitekt är White.

-Valet av entreprenör föll på Veidekke för att de visade stor kunskap och erfarenhet av centrala ombyggnadsprojekt, och ställde en kunnig organisation till förfogande, liksom mötte våra högt ställda krav på hållbarhet, arbetsmiljö och kvalitet, säger Cecilia Fasth på Eklandia Fastighets AB.

-Vi blev otroligt glada när valet av entreprenör föll på oss. Det är med stor ödmjukhet vi tar oss an uppdraget med att totalrenovera en kulturskatt som Gamle Port. Vi kommer här som i alla våra projekt arbeta enligt vårt involverande arbetssätt. Med involvering skapar vi starka team, innovation, säkrare byggen, effektivitet…..listan är lång , säger Stefan Svensson, arbetschef på Veidekke.

2E Group, av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin, har tecknat ett 18-årigt hyresavtal med fastighetsägaren Eklandia Fastighet.

Fastigheten med restaurangen Gamle Port uppfördes 1856 för bostäder, affärer och verkstäder. 1918 öppnade den första restaurangen i bottenvåningen. Nu nästan hundra år senare av olika typer av restaurang- och nattklubbsföretagsamhet är det dags för en hållbar och varsam renovering för att möta en ny tid.

Stefan Svensson, arbetschef Veidekke Bygg Väst, tel. +46 703909996

Stephan Woodbridge, regionchef Veidekke Bygg Väst, tel. +46 705819720

Illustration: White Arkitekter

• kontor
  • kultur
  • nöje
  • involvering
  • tillbyggnation
  • ombyggnation

• Västra Götaland

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 7 000 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2015 en omsättning på ca 24,5 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 500 anställda och en omsättning på ca 7,3 miljarder SEK (2015). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige. _____________________________________________________________________________________________________________