Veidekke köper täkt i Väst

Veidekke Industri AB har förvärvat Kardanaxeln Snåkered AB för att etablera sig inom täkt- och återvinningsverksamhet i Göteborgsregionen.

Anläggningen som ligger i Härryda kommun, kommer att öka konkurrenskraften för vår anläggningsverksamhet i Göteborg, och ger oss möjlighet att utveckla Veidekkes industriverksamhet i Väst. Täkten är en naturgrustäkt med tillstånd för mottagande av överskottmassor och har bedrivits sedan 80-talet av bröderna Kjell & Ronny Carlberg.

-Veidekke Anläggning har, ur ett kund- och erbjudandeperspektiv, en strävan att nå en position som en komplett anläggningsentreprenör som leder och behärskar hela värdekedjan i Sveriges storstadsregioner samt i Nord.. Tillgången till egna täkter/tippar har och kommer att få en stor betydelse för vår verksamhet i Göteborg, säger Per Brinck affärsområdeschef för Veidekke Anläggning.

Gregory Apostolakis, vd Veidekke Industri, tel.+46702171062

Per Brinck, affärsområdeschef Veidekke Anläggning i Sverige, tel. +46706000581

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 7 400 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2016 en omsättning på ca 30 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 700 anställda och en omsättning på ca 9,5 miljarder SEK (2016). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige. _____________________________________________________________________________________________________________