7 sätt lyckas bättre med din crowdfunding-kampanj

7 sätt lyckas bättre med din crowdfunding-kampanj

1.Förberedelser, förberedelser,förberedelser.

Ofta får man höra historien om den helt otroliga crowdfundingkampanjen, alla ställde upp och snabbt gick det. Publiken bara älskade produkten och inget verkar kunna stoppa projektet från att bli verklighet. Exempel på väldigt lyckade kampanjer är bland annat Pebble watch (https:// www.kickstarter.com/projects/597507018/pebble-e-paper-watch-for-iphone-and-android) eller Göteborgsföretaget Trines crowdfundade solprojekt(http://www.mynewsdesk.com/se/fundedbyme/ pressreleases/trine-slaar-crowdfundingrekord-paa-fundedbyme-1264646).

Så, då är det bara att köra igång?

Inte riktigt, oftast ligger det lång och rigorös planering bakom denna typ av finansiering. Nedan kommer några tips om hur du kan öka dina chanser att genomföra en lyckad kampanj.

2.Välj vilken typ av crowdfunding som passar bäst för just din produkt eller tjänst.

Nu blir det dags att börja och första steget är att ta reda på vilken typ av crowdfunding som passar bäst. Det finns nämligen olika. Har du till exempel en produkt kanske det passar bättre med en Kickstarter-kampanj. I en Kickstarter-kampanj fokuserar entreprenören på att ge ”rewards” alltså små fördelar om den som backar är med tidigt. Det kan vara till exempel halva priset om den tilltänkta produkten köps innan ett visst datum. Eller att du erbjuder kunden något utöver som kan vara av intresse. Limited editions är vanliga. Här kan du se exempel (https://www.kickstarter.com/ projects/962021031/mogics-power-donut-and-bagel-share-the-power-save?ref=home_popular).

Kickstarter passar alltså bättre för produkter, medan exempelvis FundedByMe är mycket bättre om du har en app eller andra typer av idéer där det kanske är svårt att erbjuda kunden något specifikt. Istället kan du som entreprenör erbjuda aktier mot investerat kapital eller att de som backar dig lånar ut pengar mot att få en ränta tillbaka. Personer är faktiskt villiga att göra detta av olika anledningar. Dels för att de förväntas få avkastning på sitt kapital och dels för att många triggas till att vara med på något som är nytt och spännande.

Det finns också rent donatationsbaserade plattformar, som också kan passa vissa typer av projekt som är mer ute efter att lösa ett samhällsproblem snarare än att ha som huvudmål att göra vinst. Personer som tenderar till att gå in i donationsbaserade projekt vill ofta ha möjligheten att sprida till andra att de bidragit.

Tre kontrollfrågor kan vara bra att starta med innan du bestämmer dig. Har du en produkt eller tjänst?

I vilket stadie är du? - hur hög är sannolikheten att du kan leverera det du säger.

Vad kan du leverera tillbaka? - kommer du att vara for profit eller non forprofit.

3. Involvera andra aktörer som inte är direkt kopplade till din kampanj för att promota den

Skulle du köpa något som du inte vet vad det kommer ifrån, som inte ens är tillverkat och som ingen annan har, endast baserat på en idé som du blivit beskriven? Kanske.. Men för att vara på den säkra sidan är det en bra idé att försöka alliera dig med samarbetspartners och försöka skaffa dig tredje-partsreferenser. Forskning visar att projekt som har fått en extern partner att stå medsitt namn och garantera att detta är värt att satsa på har signifikant högre chans att lyckas

Försök hitta välkända varumärken eller personer som du kan associera din kampanj med. Det kan räcka med så lite som att du får ett citat som kan användas i kampanjen för att statusen skall höjas. En bra idé är att lägga tid och hitta etablerade partners som har en plattform redan innan din kampanj startar. Så att du kontinuerligt kan schemalägga aktiviteter för att exponera din kampanj mot externa partners så bra som möjligt.

Leta alltså tidigt efter dessa men välj med omsorg.

4.Uppdatera ofta och engagera dig personligen med dina backare

Network-effect eller viralitets-effekten är ofta någonting som pratas om vad gäller social media och det passar in även här. Det gäller att backare sprider en kampanj och är nöjda med vad som levereras så därför vill givetvis den som startat projektet ha så positiva omdömen som möjligt.

Ett sätt att få backare att bli positivt inställda är att vara väl aktiv i profilens egen FAQ, försök förutse vilka frågor som skall komma och se till att om någon är intresserad att de får rätt och personlig information. Kontakta gärna backare personligen och se om någon av dessa kan sprida kampanjen via sina vänner. En personlig rekommendation är alltid ett bra vapen att nå ut och igenom surret av allt som händer runt omkring.

5. Lär dig förstå varför din backare bidrar och utforma och omforma erbjudandet.

Vissa människor gillar mer dig en produkten och vice versa och vissa är villiga att ta mer risk än andra, därför blir det viktigt att tillgodose allas behov annars tenderar du att missa många potentiella backare. Olika motivation gäller för olika typer av backare. Vissa ser det som enchans att supporta dig av en god anledning och kanske inte förväntar sig att få något tillbaka medan andra ser det som en möjlighet för investering. Ha många olika erbjudande och uppmärksamma de som är med tidigt. Det finns kampanjer som har upp emot 30 olika typer av erbjudande så att den som vill backa kan göra det på sitt sätt.

6. Var specifik om vad du skall göra med pengarna, lämna inget åtslumpen

En fälla som har pekats ut av tidigare projektledare för crowdfunsing är att det gäller att kunna räkna. Det vore förödande om det visar sig att en produkt som du ska utveckla inte går att producera för de kostnad som du uppskattat eller inom den tidsram som projekterats. Försök titta på andra tidigare projekt och jämför noga och väl vilka kostnader som kommer upp. Gör gärna också en riskanalys för att visa din potentiella backare hur du ser kring de finansiella riskerna.

Detta är något som flera potentiella användare beräknar var den största anledningen till varför de inte engagerar sig så se till att det är gjort väl.

7. Allt kan räknas ut och så även en crowdfunding-kampanj

Kontakta tidigare entreprenörer från kampanjer och fråga hur mycket de har spenderat på marknadsföring och kampanjen i allmänhet. Då kan du räkna ut vad varje backare i snitt kostar och vad de i snitt genererar. Använd det senare som en viktig indikator på om din marknadsföring har effekt. Det är ett bra sätt att hålla koll på finanserna och vad det i slutändan kommer att resultera i.

Av Simon Arvidsson