Teamet bakom Bioserva, från vänster Mikael Sjöblom, Lisa Hanse, Mikael Löfgren, Sammie Chimusoro. Fotograf: Emmy Jonsson

​Medtech bolaget som förbättrar kvalitén på blodprover

Under Venture Cup Väst regionfinal vann Bioserva under kvällen priset Game Changer. Med den nya förvaringslösningen för blodprover löser bolaget de kvalité- och logistikproblem som finns inom forskning idag.

Bioservas idé grundar sig i problemet som uppstår vid förvaring och hantering av blodprover. Maja Olsson, forskare vid Sahlgrenska akademin tog idén vidare och tillsammans med Lisa Hanse, Mikael Sjöblom och Sammie Chimusoro utvecklar teamet nu en ny förvaringslösning för biobanker.

Teamets lösning fokuserar på att lösa problemen som uppstår när ett blodprov blir omfruset efter analys. Deras förvarningslösning kommer att spela en stor roll i hur kvaliteten på prover bevaras inför framtida forskning och går i linje med den snabba utveckling av analysmetoder som möjliggör att allt mindre volym av ett blodprov behövs för att göra en analys.

Under tävlingsprocessen har vi fått värdefull feedback och en bekräftelse på att vi faktiskt har en spännande affärsidé som är värd att satsa vidare på, säger Mikael Sjöblom.

Framtiden ser ljus ut för Bioserva, teamet satsar på att bli det bolag som förknippas med den bästa lösningen för lagring av prover. Ytterligare vill de erbjuda de bästa förvarings- och hanteringsprodukterna inom kemisk- och medicinsk forskning men även inom labbverksamheten. Under regionfinalen i Göteborg vann startupbolaget priset Game Changer, vilket innebär en prissumma på 50.000 kronor och en direktkvalificering till Venture Cups Sverigefinal i september.

Pris: Game Changer
Idé: Bioserva
Team: Lisa Hanse, Maja Olsson, Mikael Löfgren, Mikael Sjöblom, & Sammie Chimusoro
Lärosäte: Chalmers Tekniska Högskola