De vann första rundan av Venture Cup i Norrland

De vann första rundan av Venture Cup i Norrland

Höstens första vinnande entreprenörer i Venture Cup har korats. Nästa generations intelligenta träningsmaskiner, enkel lösning som minskar fallolyckor i hemmet, ett system som förbättrar miljön genom att sänka energikostnaden samt Sveriges största samlingsportal för resebloggar är de vinnande idéerna i Norrland.

Det är ett stort samhällsproblem idag med alla fallolyckor i hemmet och det kostar samhället otroligt mycket. Vår idé kommer att reducera dessa avsevärt”, säger Elina Firouzfar som tillsammans med Malin Boström precis vunnit 10.000 kr i Venture Cup med deras idé Easy Curtain. Med hjälp av deras enkla lösning kan antalet fallolyckor i hemmen minska och självständigheten öka hos en stor del av befolkningen. Easy Curtain vann Moment Pitch, Sveriges största videopitchtävling, samt att deras affärsidé kammade hem priset i kategorin Människa & Samhälle.

I Moment Affärsidé hittar vi även vinnare i kategorierna Life Science & Teknik, Miljö & Energi samt Webb, Mjukvara & Media. De vinnande affärsidéerna berör allt från intelligenta träningsmaskiner till Sveriges största samlingsportal för resebloggare. Alla vinnare är rörande överens om att vinsten betyder mycket för dem personligen men också för deras idé:
Det här betyder väldigt mycket för mig och är en sorts milstolpe. Jag har nu fått ytterligare en stämpel på att detta är en bra idé. Förhoppningsvis kan detta leda till framgång och fler kommer att kunna haka på tåget”, säger Rikard Waldner som är idégivare till Intelligent träningsmaskin och kammade hem vinsten i kategorin Life Science & Teknik.

Erik Lindquist lämnade in flera bidrag till tävlingen och hans idé KVVC blev vinnare i kategori Miljö & Energi:
Det tog mig 50 år att inse att jag är bäst på idéer, min hjärna är skapad för att vara kreativ. Denna vinst ger mig en bekräftelse på vilken av mina idéer jag ska jobba vidare på först”.

Den 11 november är det deadline i Venture Cups Moment Affärsplan där 250 000 kronor står på spel. Svenska Resebloggar som kammade hem vinsten i Webb, Mjukvara & Media har redan siktet inställt:
Vi kommer absolut att lämna in vår affärsplan. Det är otroligt bra med en tydlig deadline som sätter press på oss att leverera till ett visst datum”, säger Johanna Westberg.

Nu återstår att se vilka som står som vinnare i Regionfinalen den 16 december och som därmed går hem med 100.000 kronor. En vinst i regionfinalen kan leda till en nominering till Venture Cups Sverigefinal i vår där ytterligare 150.000 kronor ligger i prispotten.

Här är alla vinnare i Moment Affärsidé & Moment Pitch:

Moment Affärsidé

Life Science & Teknik
Intelligent träningsmaskin
Rikard Waldner, Umeå
Nästa generations intelligenta träningsmaskin: Det är svårt att styrketräna helt rätt. Vid rehab krävs styrketräning. Resultatet är avhängt på fysioterapeutens kunskap och patientens inlärningskapacitet. Vår träningsmaskin känner av vilken belastning som just du ska ha då du tränar. Den ser till att din styrketräning utförs korrekt och den håller reda på dina träningsresultat. Dina resultat blir optimala.

Människa & Samhälle
Easy Curtain
Elina Firouzfar & Malin Boström, Luleå
Fallolyckor kostar det svenska samhället omkring 22 miljarder kronor årligen. Med hjälp av denna enkla lösning kan antalet fallolyckor i hemmen minska och självständigheten öka hos en stor del av befolkningen. Genom att installera produkten i hemmet kan också lidandet för personen som faller elimineras.  Produkten är patentsökt och ett företag håller på att startas kring idén.

Miljö & Energi
KVVC
Erik Lindquist, Kramfors
Ett system som förbättrar miljön genom att sänka energikostnaden, minska spill och reducera hälsorisker i fastigheter.

Webb, Mjukvara & Media
Svenska Resebloggar
Johanna Westerlund & Towe Ahlin, Umeå
Svenskaresebloggar.se är Sveriges största samlingsportal för resebloggare. Vi ökar bloggarnas synlighet och sökbarhet för läsare och förmedlar kontakter mellan företag och bloggare inom resebranschen.

Moment Pitch

Easy Curtain
Elina Firouzfar & Malin Boström, Luleå

Här kan du se alla vinnarna: http://www.venturecup.se/tavling/vinnare/

Om Venture Cup & Moment Affärsidé/Pitch

Venture Cup är Sveriges ledande tävling för de som vill utveckla sin affärsidé till ett framgångsrikt affärskoncept och starta företag. Sedan 1998 har tävlingen bedrivits med syfte att skapa tillväxt i Sverige. I Moment Affärsidé tävlar entreprenörerna med en kort beskrivning av sin affärsidé. I Moment Pitch ska entreprenörerna skicka in en 60-sekunders videopitch, där inga hjälpmedel eller redigering är tillåten. Nästa steg i tävlingen är Moment Affärsplan där deltagarna ska lämna in sin affärsplan till Venture Cup senast den 11 november kl. 13.00.

Kontaktperson:

Angelica Westrin, Marknadsansvarig