Felsäker ventil för cancerbehandlingar vann titeln Västsveriges nästa tillväxtföretag

Halmstadsonen Micael Törnblom med företaget CYTO365 vann det mest prestigefyllda priset Bästa affärsplan på Venture Cup Västs regionfinal den 10 maj. Micael har patenterat en ny felsäker ventil ”CYTO365” som förhindrar Blodpropp samt Luftemboli hos patient vid behandling med cellgifter. Företaget belönades under torsdagskvällen med 200 000kr samt en biljett till Venture Cups sverigefinal.

- Idén till CYTO365 uppkom när jag befann mig på sjukhuset då min flickvän fick behandling av bröstcancer. Jag studerade hur sjuksköterskan kopplade ihop 4 droppåsar till ett IV–set med en ventilkonstruktion och hur hon öppnade och stängde ventilerna i rätt ordning. Jag insåg snabbt att här kan ett fel inträffa och frågade om det fanns en anledning till att ventilen tillåter att man kan öppna flera flöden samtidigt? Svaret var absolut nej, cellgifterna är redan färdigblandade i droppåsarna och får inte blandas. Inom kort hade jag utvecklat en ventil som endast tillåter ett flöde av cellgift åt gången, säger CYTO365s grundare Micael Törnblom.

Ytterligare fem priser delades ut inför storpublik på Biograf Draken i Göteborg. Andra pris i Bästa affärsplan på 100 000kr gick till företaget AppBooster. AppBooster har tagit fram en molnbaserad Mobile Application Distribution Platform vilken ger apptillverkare, distributörer, återförsäljare och företag ett kraftfullt verktyg för enkel distribution, licenshantering, betalning, provisionering och övervakning av företagsanpassade mobila appar.

Velit Biologics som har anknytning till Chalmers och Göteborgs Universitet (GIBBS) tog hem tredje pris i Bästa affärsplan på 50 000kr. Företaget utvecklar SB101 som är en ny cancermedicin som kväver tumörer genom att hugga av dess näringstillförsel via blodkärl. Företagets drivs i samarbete med ett forskarbolag från Estland.

Under kvällen delades även Venture Cups tre specialpriser ut. Biofrigas som även var ett av de tio nominerade bidragen tog hem Miljö & Enerigpriset med sin affärsidé där de utvecklar en anläggning för uppgradering och förvätskning av biogas. Biofrigas vann även publikens pris.

Företaget Heaven Can Wait belönades med pris i Socialt Entreprenörskap för sin affärsidé att hjälpa varje ålderdomshem att göra kostnadseffektiviseringar för att få mer pengar över till kvalitetshöjande aktiviteter för de äldre i deras vardag.

Slutligen så fick de två företagen Beliqua och AlbaGreen dela på Mat&Hälsa priset då juryn ansåg att de båda bidragen tydligt stack ut och upplevdes ha stor potential. Även Beliqua var ett av de tio nominerade bidragen med sin affärsidé där företaget erbjuder dryckesbranschen det mest lätthanterliga och hållbara sättet att rena och separera partiklar från vätskor. AlbaGreens affärsidé är baserat på en substans, fytol, vilken har identifierats ha kolesterolsänkande egenskaper och skall implementeras i livsmedlesprodukter.

De tre finalisterna CYTO365, AppBooster samt Velit Biologics går nu vidare till Venture Cups sverigefinal som går av stapeln den 14 juni på GöteborgsOperan. Här möts de fyra regionernas tolv finalister och gör upp om titeln Sveriges nästa tillväxtföretag.

Frågor hänvisas till:

Ann Svensson, Marknadsansvarig i Venture Cup Väst samt nationellt pressansvarig i Venture Cup, 031- 764 71 21, ann.svensson@venturecup.se

Jonas Almeling, Regionchef Venture Cup Väst
031-764 71 22, jonas.almeling@venturecup.se

www.venturecup.se

Sammanfattning Pristagare i Venture Cup Västs regionfinal 2012

Bästa affärsplan 1a pris
CYTO365
Tävlande: Micael Törnblom
Anknytning: Halmstad/Skillingaryd

De flesta cancerbehandlingar innefattar infusion av flera cellgifter som ska ges i rätt ordning och som ej får blandas, därtill ska saltlösning ges före, efter och emellan. Cellgifterna måste skiljas åt då de annars kan förstärkas eller försvagas samt att det kan bildas saltkristaller i blodomloppet, vilket kan leda till blodpropp. Jag har patenterat en ny felsäker ventil ”CYTO365” som förhindrar blodpropp samt luftemboli hos patient vid behandling med cellgifter.

Bästa affärsplan 2a pris
AppBooster
Tävlingsdeltagare: Mattias Hansson, Joakim Rönnblom, Jörgen Steijer, Andreas Hallingström och Lennart Strandberg
Anknytning: Göteborg

AppBoosters molnbaserade Mobile Application Distribution Platform (MADP) ger apptillverkare, distributörer, återförsäljare och företag ett kraftfullt verktyg för enkel distribution, licenshantering, betalning, provisionering och övervakning av företagsanpassade mobila appar. Vår teknik används redan av över 500 företag i 18 länder. Vårt handplockade team finns både i Sverige och i Silicon Valley.

Bästa affärsplan 3e pris
Velit Biologics
Tävlande: Alexander Lagerman, Pille Pihlakas och David Briggs
Anknytning: Göteborg/Estland/Australien
Lärosäte: Chalmers och GU (GIBBS)

Velit Biologics utvecklar SB101 som är en ny cancermedicin som kväver tumörer genom att hugga av dess näringstillförsel via blodkärl. Vår medicin är bevisat effektiv i djurstudier på flera cancertyper som idag saknar behandling. Dessutom verkar SB101 via en ny, specifik mekanism som innebär att medicinen kan användas på resistenta tumörer när andra mediciner är verklösa.

Miljö & Energipriset
Biofrigas
Tävlande: Axel Darvik, Jennie Gustavsson, Erik Staxäng
Anknytning: Göteborg/Källby/Sävedalen
Lärosäte: Chalmers

Vi utvecklar en anläggning för uppgradering och förvätskning av biogas. Flytande biogas är enklare och billigare att transportera än biogas i gasfas. Med vår teknik blir det ekonomiskt hållbart att producera biogas nära råvarukällorna vid lantbruk, avfallsstationer och reningsverk. Under nästa år kommer vi bygga vår första pilotanläggning tillsammans med Borås Energi och Miljö.

Mat & Hälsapriset
Beliqua
Tävlande: Erik Vikström och Christopher Carlander
Anknytning: Göteborg/Skövde
Lärosäte: Chalmers

Beliquas affärsidé är att erbjuda dryckesbranschen det mest lätthanterliga och hållbara sättet att rena och separera partiklar från vätskor. Detta genom att erbjuda lösningar där inga tillsatser eller energikrävande processer krävs. Istället används och förstärks naturens egna fysiska och kemiska lagar. Trust Nature!

AlbaGreen
Tävlande: Anna Hallbeck, Linus Jornevald och Isabel Lejonbäck
Anknytning: Göteborg/Karlstad/Göteborg
Lärosäte: Chalmers

Idén är baserad på en substans, fytol, vilken har identifierats ha kolesterolsänkande egenskaper. Fytol sänker selektiv LDL-kolesterolet (det "dåliga" kolesterolet) och skall implementeras i en livsmedelsprodukt, troligen en yoghurt, för att erhålla en funktional food produkt.

Pris i Socialt Entreprenörskap
Heaven Can Wait
Tävlande: Linda Björk och Eva-Maria Ekström
Anknytning: Hindås, Göteborg

Heaven Can Wait (HCW) ger förslag på kostnadsbesparingar för respektive ålderdomshem genom nulägesanalyser i varje enskilt fall. Detta innebär att varje hem kan göra besparingar i olika form och storlek beroende på var deras nivå ligger från början. Föreslagna besparingar ger utrymme för respektive boende att satsa mer på kvalitetshöjande aktiviteter för de äldre i deras vardag. Kostnadsbesparingarna innebär även en procentuell avkastning till HCW.

Venture Cup genomför varje år en rikstäckande affärsplanstävling som med tiden har vuxit till världens största i sitt slag. Venture Cup är en ideell organisation som bildades i Sverige 1998 av McKinsey & Company och finns idag i hela Norden. Organisationen stöds av Sveriges samtliga stora högskolor och universitet och drivs i samarbete med näringsliv och offentlig sektor. Via en genomtänkt process med handledning, feedback, utbildningar och workshops inspireras och stöttas människor att utveckla sina idéer till framtidens växande företag. Hittills har över 12 700 affärsidéer processats i tävlingen och av dessa har ca 30 procent utvecklats till bärkraftiga företag. www.venturecup.se