Hjälpande händer och gröna tankar präglar framgångsrika affärsidéer

Juryn har sagt sitt och fem lyckliga team står nu som segrare i Venture Cup Östs två första tävlingsmoment. Idéerna representerar fyra olika affärsområden men har ändå mycket gemensamt. Ett intresse för att hjälpa andra genom sina innovationer och en önskan om att skapa en bättre miljö och ett mer hållbart samhälle är saker teamen tagit fasta på.

När vi ringer vinnaren av bästa Affärsidé i kategorin Webb, Mjukvara och Media blir det först tyst i luren. Tina Hammar på Communicating Things kan knappt tro att just deras idé har vunnit. "Det känns fantastiskt, jag ryser över hela armarna. Det här är ett betyg på att det man håller på med är rätt även i andras ögon", säger hon. Deras internetplattform syftar till att öppna upp för en ny typ av produktutveckling där en vara inte nödvändigtvis är färdig när kunden tar hem den utan kan fortsätta att utvecklas efter köpet och få en mycket längre livslängd. "Vi har en helt ny approach till den kollektiva tanken. Det finns en stor fördel när kunderna har ett intresse i att en produkt ska lyckas och vi får även fram bättre idéer när fler engagerar sig. Att släppa in andra i sin produktutveckling ökar konkurrenskraften", säger Tina Hammar.

Vinnaren i kategori Miljö och Energi blev Sture Student som såg att köp av ny kurslitteratur inte bara kostar studenter massa pengar utan även kräver mycket resurser från vår natur. "Köper folk begagnat så minskas förbrukningen av böcker och träd räddas. Vi känner att vi gör något bra för naturen", säger Isak Gustafsson på Sture Student. Tjänsten har nästan 10 000 användare i dag och många fler väntas det bli både i Sverige och utomlands. "Vi tar en helt ny tjänst till marknaden som gör det mycket enklare för studenter att spara tid och pengar. Ingen annan aktör i dag kan fylla dessa behov", säger Isak Gustafsson.

Miljötanken är stor också hos NutriGo, vinnaren i kategorin Människa och Samhälle. De vill tillgodose ett behov av hälsosam och näringsrik mat och dryck inom snabbmatskategorin. Med paketering och försäljning som tar miljön på största allvar. Förpackningarna som vid första anblicken liknar plast är egentligen majs, maten säljs ute på stan med cykeln som färdmedel och stämpelkort för trogna kunder kommer inte tryckas upp på papper utan istället finnas i en app som även visar var i stan cykelförsäljarna befinner sig just nu. Teamledaren Tim Hermann säger, "It’s like a big green cirqle. A whole concept of good healthy food, biodegradable packaging and bike delivery."

Förbättringar inom sjukvården var temat hos två av vinnarna. Bästa affärsidé inom Life Science och Teknik tilldelades Pilloxa för deras medicinska produkt som ska underlätta för människor att ta sina läkemedel. Problemen med felmedicinering är stora och på akutmottagningarna kommer det dagligen in personer som tagit fel medicin. "Det forskas inte så mycket på detta område men vi vet från våra dagar på klinik att behoven av vår produkt är stora. Vi vill därför komma fram till patienterna så snart som möjligt och planerar att få ut produkten på marknaden redan i år", säger teamet bakom Pilloxa.

Priset för bästa pitch tilldelades ett team som även dem har en innovation för sjukvården. Det är svårt att sticka patienter och 15-30% av alla stick misslyckas. StasSmart är ett stasband som underlättar för sjuksköterskor att sticka vilket leder till färre omstick för patienterna och stora besparingar för sjukvården och samhället. Teamledaren Jonathan Illick berättar att deras framgång med pitchen nog beror mycket på deras gruppsammansättning. "Det är bra med våra olika bakgrunder, det är en av våra största styrkor. Tillsammans kan vi så mycket mer. Vi såg det vi skulle förmedla i pitchen på olika sätt och gjorde jättemånga versioner innan vi bestämde oss för en att tävla med", säger Jonathan Illick.

I Moment Affärsidé har fyra vinnare, en i respektive tävlingskategori, vunnit 5000 kr var. I Moment Pitch har en ensam vinnare i region Öst tagit hem 5000 kr.Här är alla vinnare.

Moment Pitch (tyvärr kan vi i dag ännu inte visa den vinnande pitchen pga sekretesskäl)

SmartStas

Jonathan Illicki, Patrik Nilsson, Caroline Dahl, Andreas Gaarder Teamet har kopplingar till Kungliga Tekniska Högskolan, Karolinska Institutet, Handelshögskolan, Lunds tekniska högskola och Oxford University

Det är svårt att sticka patienter och 15-30% av alla stick misslyckas. SmartStas är ett stasband som underlättar för sjuksköterskor att sticka. Genom att optimera förhållanden kommer SmartStas att leda till färre omstick för patienten, spara tid för sjukvården och spara pengar för samhället. Varje år misslyckas miljontals stick bara i Sverige - det tänker vi förändra!

Moment Affärsidé

Miljö & Energi

Sture Student

Isak Gustafsson, Linus Kaasik, Micha Lindqvist
Teamet har koppling till Stockholms Universitet och Lunds Universitet

Sture Student är en mobilapplikation som underlättar för studenter att köpa och sälja begagnad kurslitteratur. Appen har implementerat en mängd smarta funktioner som hjälper studenter att skapa annonser och hitta rätt litteratur till kursstarten.

Människa & Samhälle

NutriGo

Tim Hermann, Heiko Lindner, Alexander Keil, Laurin Nabuko Hainy

Teamet har koppling till Kungliga tekniska högskolan

Nutritious and healthy foods & drinks that are beneficial for our lovely human body and will keep us energized throughout the day. Our products are sold via mobile pop up stores which cause zero carbon emission. Sales are planned to end consumers on the streets as well as office deliveries. Eat mindful.

Life Science & Teknik

Pilloxa

Per Nilsson, Annamaja Segtnan, Francesco Mazzotta, Helena Rönnqvist

Teamet har koppling till Kungliga Tekniska högskolan, Karolinska Institutet, Chalmers, Lunds Universitets sjukhus och Konstfack

Pilloxa utvecklar en medicinteknisk produkt som ska underlätta att ta dina läkemedel. Vi angriper problemet utifrån ett helhetsperspektiv och ger människor möjlighet att ta läkemedel på ett smartare sätt, så att de kan fokusera på att leva istället för att vara sjuka.

Webb, Mjukvara & Media

Communicating Things

Tina Hammar, Jens Edberg, Joakim Fernstad

Teamet har koppling till Kungliga tekniska högskolan

Communicating Things is an online community for crowdsourced technology & apps that focuses on enhancing existing products with technology rather than new inventions. Anyone can post, discus and vote for an idea on how to make a product interactive by adding technology to it. The site forwards the idea to industry leading manufacturers/ brands and later releases a free API in order to get the crowd to contribute to the functionality of the product. The person with the initial idea is rewarded andthe community is financially beneficial for both contributors, developers and manufacturers, which means that all parties will have a shared interest in making the platform a success

Här kan du se Sveriges alla vinnare:

Om Venture Cup & Moment Affärsidé/Pitch

Venture Cup är Sveriges ledande tävling för de som vill utveckla sin affärsidé till ett framgångsrikt affärskoncept och starta företag. Sedan 1998 har tävlingen bedrivits med syfte att skapa tillväxt i Sverige. I Moment Affärsidé tävlar entreprenörerna med en kort beskrivning av sin affärsidé. I Moment Pitch ska entreprenörerna skicka in en 60-sekunders videopitch, där inga hjälpmedel eller redigering är tillåten. Nästa steg i tävlingen är Moment Affärsplan där deltagarna ska lämna in sin affärsplan till Venture Cup senast den 11 november kl. 13.00.

Louise Tidholm

PR- och Marknadsansvarig

Louise.tidholm@venturecup.se

Venture Cup är Sveriges ledande tävling för de som vill utveckla sin affärsidé till ett framgångsrikt affärskoncept och starta företag. Venture Cup genomför varje år två rikstäckande tävlingar för entreprenörer med syfte att hjälpa med utveckla sin affärsidé och starta företag. Venture Cup är en ideell organisation som bildades i Sverige 1998 av McKinsey & Company och finns idag i hela Norden. Organisationen stöds av Sveriges samtliga stora högskolor och universitet och drivs i samarbete med näringsliv och offentlig sektor. Via en genomtänkt process med handledning och feedback från experter, utbildningar och workshops inspireras och stöttas människor att utveckla sina idéer till framtidens växande tillväxtföretag. Hittills har över 13 000 affärsidéer processats i tävlingen och av dessa har ca 30 procent utvecklats till företag. www.venturecup.se