Johan Gustafsson VD och grundare av Visiba Care

Kursstart av Affärsplanering för tillväxtföretag på Handelshögskolan

Återigen startar en ny omgång av den populära kursen Affärsplanering för tillväxtföretag på Handelshögskolan i Göteborg. Kursen bjuder på en mängd intressanta föreläsningar av föredragshållare från näringslivet. Först ut är Johan Gustafsson VD och grundare av Visiba Care. Johan tävlade själv i Venture Cup med idén som idag har hunnit bli ett framgångsrikt tillväxtbolag.

Visiba Care har skapat en digital plattform för e-hälsotjänster. Genom plattformen ges vårdgivare runtom i Norden möjlighet att öppna en digital mottagning under deras egna varumärke, vilket förenklar för både vårdgivare och deras patienter. Visiba Care har under åren fått många olika utmärkelser och har bland annat varit ett av de tre bolag som kvalade in till andra omgången i Di Digital Starup Tour i Göteborg, vunnit The Serendipity Challenge samt har utsetts som vinnare på den prestigefulla 33-listan två gånger. Vi ställde några korta frågor till Johan Gustafsson:

Vad har du för relation till Venture Cup?
Jag deltog i Venture Cup med Visiba Care, våren 2014. Vi gick till final i region Väst och kom där tvåa i kategorin Webbtjänster.

Vad är ditt bästa tips till en som bär på en affärsidé?
Se till att testa din affärsidé på minst 10 potentiella kunder innan du bestämmer hur den ska se ut. Se också till att de du pitchar för är utanför ditt personliga nätverk. Då får du betydligt mer ärliga svar och kan snabbare avgöra om din affärsidé löser ett faktiskt problem för kunden.

Vad är nästa steg för Visiba Care?
Nu är det dags för oss att på allvar skala upp hela verksamheten med ett särskilt stort fokus på sälj och nya marknader. Att nå en tydlig marknadsledande roll i de nordiska länderna ligger närmast när det kommer till konkreta mål.

Affärsplanering för tillväxtföretag är en akademisk kurs som ger 7,5 högskolepoäng. Kursen har dock öppna föreläsningar för deltagare som vill inspireras eller ta del av specifika kunskapsområden. Kursen går varje tisdag kl 18.00 - 20:00 med start den 29:e augusti. För mer information om kursen kontakta Madelene Näslund: madelene.naslund@venturecup.se.

För mer information kontakta:

Alexandra Björk, regionchef, Venture Cup Väst:
alexandra.bjork@venturecup.se, 0761-01 59 95

Venture Cup is the competition for the entrepreneurs of tomorrow. Our purpose is to connect people with ideas with experts and the crowd, to ignite the creation of new businesses and empower the growth of Sweden. We are a nonprofit organization, and open for everyone who wants to test their business ideas. Thanks to our financial partners, we each year donate 1, 2 million SEK to creative ideas with long-term sustainable growth and verified demand from customers. Venture Cup was founded in 1998 at the initiative of McKinsey & Company in collaboration with Chalmers University, Gothenburg University, and Innovationsbron. Venture Cup is supported by all the great universities in Sweden and is run in partnership with the private and public sectors. Since the beginning in 1998 over 15 000 business ideas have competed and about 30 % of the ideas have become businesses. Read more onwww.venturecup.se