Storslam för Borås i Venture Cup Väst

Storslam för Borås i Venture Cup Väst

Vid Venture Cup Västs första prisutdelning för tävlingsåret 08/09 delades inte mindre än 150.000 kr och 18 priser & stipendier ut. Tre av de 10 bästa affärsidéerna kom från Borås, och ungdomsföretaget Valter UF tog dessutom hem Innovationsbrons Venture Cup-stipendium för bästa regionala affärsidé.

Över 20 nya affärsidéer lämnades in till Venture Cup i år, och på tisdagskvällen stod det klart att detta belönat sig. Inför 450 personer i den fulsatta salen på Chalmers Konferenscenter utsågs inte mindre än tre bidrag från Borås till som årets bästa affärsidéer och belönades med 10 000 kr vardera. Årets stora överraskning stod ungdomsföretagarna Johanna Henrysson och Caroline Thuresson för. Deras företag Valter UF erbjuder praktiska, säkra och snygga köksredskap som är något utöver det vanliga. För detta belönades de både som en av de 10 bästa affärsidéerna samt med Innovationsbrons stipendium.

"Vi såg redan vid inlämningen av affärsidéer att Borås ökat ordentligt jämfört med förra året. Att det dessutom blir ett ungdomsföretag som tar hem Innovationsbrons stipendium är extra roligt" säger Katarina Brud, tävlingsansvarig för Venture Cup Väst.

"Nu öppnar inlämningen till nästa moment av tävlingen, och vi hoppas att intresset skall fortsätta öka från Borås. Vi vet att entreprenörsandan är stor i Västsverige, och är det nån gång man ska satsa på att förverkliga sina idéer så är det nu." säger Niklas Delersjö, regionchef för Venture Cup Väst. "Tillväxten är ju som störts från lågkonjunktur till högkonjunktur" tillägger Jonas Almeling.

Venture Cup är en av världens största affärsplanstävlingar. Tävlingen arrangeras lokalt i Sverige uppdelat på fyra regioner och avslutas i början av juni med en Sverigefinal där Sveriges nästa tillväxtföretag utses. I årets första moment är det 319 affärsidéer och över 400 deltagare som är med och tävlar i region Väst. I hela landet har det kommit in 778 affärsidéer. I prispotten finns det över 700.000 kr och fram till den 3:e februari är det fortfarande möjligt att ställa upp i tävlingen. Förutom möjligheten att vinna prispengarna så får alla tävlande tillgång till handledning, coachning och feedback på sina idéer.

För frågor ang. tävlingen eller kontakt med pristagarna, kontakta:
Jonas Almeling
Pressansvarig Venture Cup Väst
jonas.almeling@venturecup.se

mer information samt högupplösande bilder finns på http://www.venturecup.se/vast