Här är vinnarna i Venture Cups regionfinaler

Här är vinnarna i Venture Cups regionfinaler

Duktiga entreprenörer ska hyllas och belönas för sina insatser. I Venture Cup, Sveriges ledande tävling för affärsidéer, får de chansen och nu står det klart vilka som vunnit Venture Cups Regionfinaler. Vinnarna har nu chans att ta sig vidare till den stora Sverigefinalen i Stockholm den 10 juni.

Hundratals människor samlades under tisdagskvällen landet runt för att närvara på Venture Cups Regionfinaler, där entreprenörer hyllas för sina idéer och där sammanlagt 640 000 kronor delas ut fördelat på Venture Cups regioner.

På Regionfinalerna utsågs vinnare i kategorierna Människa & Samhälle, Life Science & Teknik, Miljö & Energi samt Webb, Mjukvara & Media och av dessa kategorivinnare togs sedan en totalvinnare i varje region fram.

Totalvinnare i Nord blev Realbridge, en produkt som underlättar för företag att ha koll på inventarier och arbetsuppgifter. I Syd tog Carbiotix hem totalvinsten, en idé som går ut på att utveckla funktionella ingredienser och prebiotiska egenskaper för mat, kosttillskott och foder. FixCandle blev region Västs totalvinnare, ett innovativt ljusklister som ska löser alla problem med att fixera stearinljus. Region Östs totalvinnare blev Ortrud Medical som tar fram ett utvecklat stasband för att underlätta för sjuksköterskor att sticka patienter. Alla totalvinnare gick hem med sammanlagt 100 000 kr.

Nu väntar en screeningprocess av höstens och vårens regionala vinnare, där alla har samma förutsättningar att ta sig vidare till Sverigefinalen. Vilka som tävlar på Sverigefinalen i Stockholm står klart den 1 juni. I Stockholm delas över 200 000 kronor ut och vinnare tilldelas även konsulttjänster från McKinsey & Company värde 1 miljon kronor samt 1 års mentorskap från SEB.

– Nu står screeningjuryn inför den svåra uppgiften att utse 12 finalister av våra 32 regionala vinnare. Alla team är riktigt skarpa, så jag tror det kommer bli ett tufft jobb, säger Maria Olsson, Sverigechef på Venture Cup.

Mer information om vinnarna hittas på www.venturecup.se/vinnare-varen-2015/
Mer information om Sverigefinalen hittas på www.venturecup.se/sverigefinalen

Här är alla vinnare i Venture Cup

REGION NORD

TOTALVINNARE och vinnare i Webb, Mjukvara & Media
Bidrag: Realbridge
Team: Olle Lundberg
Realbridge utvecklar en produkt som förenklar för företag som vill ha bättre ordning på sina inventarier och förenkla inrapportering av fysiska arbetsuppgifter. Vi löser det genom att använda befintlig teknik i företagens smartphone.

Bidrag: Klätterhemmet
Team: Adam Falklind & Landry Larrive

Life Science och Teknik
Bidrag: MyoAmp
Team: Rikard Waldner

Miljö & Energi
I kategori Miljö & Energi fanns inga tävlande.

REGION SYD

TOTALVINNARE och vinnare i Life Science och Teknik
Bidrag: Carbiotix
Team: Kristofer Cook, Peter Falck
Carbiotix is focused on the development and commercialization of functional ingredients with unique prebiotic properties targeting food, dietary supplement, feed and personal care applications.

Bidrag: Rude Food
Team: Zeenath Hasan, Erik Stenberg, Nikolai Atefie, Mercedes Gillett, Arvid Boström & Britta Hjort

Bidrag: AgroNovum
Team: Ola Rickardsson, Johan Larsson & Johan Rickardsson

Bidrag: LifeSymb
Team: Danny Dressler, Prudhvi Raj Balasetty, Seshendra Mattamadugu, Venkata Praneeth, Satish Thati, Romain Ferrec, Désireé Siebert, Katuri Siva Ram Prasad & Ahmed Mursi

REGION VÄST

TOTALVINNARE och vinnare i Människa & Samhälle
Bidrag: FixCandle
Team: Lena Dyfverman & Eddie Dyfverman, Göteborg
FixCandle löser elegant och effektivt problemet med ostadiga ljus i stakar och ljushållare. Med ett unikt ljusfix fixeras ljuset i ljushållare eller på brandtålig, fri yta. Det betyder att alla typer av stearinljus, från kronljus och antikljus till block- och altarljus, också kan stå fritt – på berg, kakel, glasskivor, i vatten. Möjligheterna blir oändliga för den inredningsintresserade.

Life Science och Teknik
Bidrag: Previsco
Team: Hanna Olvenmark, Anna Hansson & Christian Åsheim, Chalmers, Göteborg

Bidrag: Aqua Robur
Team: Pablo Bárdossy, Liisa Karttunen & Niklas Johansson, Chalmers, Göteborg

Bidrag: Social Genius
Team: Kevin Teng & Johan Nilsson, Göteborg

REGION ÖST

TOTALVINNARE och vinnare i Life Science och TeknikBidrag: Ortrud Medical
Team: Jonathan Ilicki, Caroline Dahl & Patrik Nilsson. Teamet har kopplingar till Kungliga Tekniska Högskolan, Karolinska Institutet, Handelshögskolan i Stockholm, Lunds Tekniska Universitetssjukhus & Konstfack
Att sticka patienter är den vanligaste invasiva åtgärden i vården. Trots det misslyckas över 6 miljoner stick årligen i Sverige. Ortrud Medical utvecklar ett stasband som underlättar för sjuksköterskor att sticka. Genom att optimera förhållanden kommer stasbandet att leda till färre omstick för patienten, spara tid för sjukvården och spara pengar för samhället. Upp till var tredje stick misslyckas och det kommer Ortrud Medical att förändra!

Bidrag: Möbler
Team: Emelie Hedén. Bidraget har koppling till Stockholms Universitet

Bidrag: Sture Student
Team: Linus Kaasik, Isak Gustafsson, Micha Lindqvist & Viktor Lundqvist. Teamet har kopplingar till Stockholms Universitet och Lunds Universitet.

Bidrag: Workaround
Team: Andreas Broryd, Rikard Hegelund, Carl Emmoth, Alex Kerber & Rebecka Carlsson. Teamet har koppling till Handelshögskolan i Stockholm och Göteborg Universitet.